Za necelé dva roky chce největší americká maloobchodní síť Wal-Mart nahradit dosavadní čárové kódy modernějším identifikačním zařízením. Linda Dillmanová, která v tomto podniku řídí informatiku, uvedla pro časopis Business Week, že všichni dodavatelé budou muset od ledna 2005 označovat své zboží tzv. radiovou frekvenční identifikací (RFID). Půjde o nepatrný čip velikosti poštovní známky s anténkou, jehož signál bude sledovat pohyb zboží od přijetí do skladů až do rukou zákazníka. Například se dá zjistit, kdy byl ten který výrobek dán do prodeje, jakou má barvu a další vlastnosti. Čip automaticky umožní zjistit nejen tyto zakódované vlastnosti každého výrobku a jeho umístění ve skladu nebo na pultech, Ale každý artikl bude napojen na účetní soustavu podniku. Hlavní výhodou ovšem bude, že zákazník nebude muset stát dlouhé minuty u pokladny obchodu. Po pohybu nákupního vozíku pod přijímacím rámem před pokladnou počítač během vteřin spočítá každý zakoupený kus a vytiskne nejen seznam s uvedením jednotlivých cen, ale i celkovou sumu, kterou zákazník rovnou zaplatí. Kromě Wal-Mart zkouší tuto novou technologii britská obchodní síť Tesco, působící i v tuzemsku, a společnost Gillette. Firma Gillette se podle své internetové stránky domnívá, že využitím RFID se zlepší pohodlí pro klienty natolik, že se prodej zvýší nejméně o 15 procent. Podle Business Week bude mít aplikace RFID tak gigantickou společností, jakou je Wal-Mart, klíčový význam pro zavedení tohoto již prakticky vyzkoušeného zařízení postupně prakticky ve všech podnicích. Podle analytičky Emme P. Kozloffové může Wal-Mart získat již dva tři roky po zavedení RFID roční úsporu snížením provozních nákladů ve výši 8,4 miliardy dolarů. Kromě jiných výhod přinese tento vynález i snížení počtu krádeží ve skladech i obchodech. Systém podobný RFID byl již před šesti roky testován v Jihoafrické republice. Jeho autoři tehdy odhadovali cenu čipu na několik centů. Ovšem jejich velkovýroba by je bezesporu zlevnila.
Hospodářské noviny, 7.7.2003, autor: Miroslav Prchal