Výboru britského parlamentu se nelíbí, jak vláda zacházela s informacemi o Iráku

7. 7. 2003 13:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Britský parlamentní výbor pro zahraniční záležitosti kritizoval vládu za to, jak před válkou proti iráckému režimu nakládala se zpravodajskými informacemi. Vlivného poradce premiéra Tonyho Blaira Alastaira Campbella však očistil z obvinění, že tehdy nepřiměřeným způsobem zasahoval do kontroverzní zprávy.
Výbor dospěl k závěru, že ve vládní zprávě, která byla uveřejněna loni v září, se klade příliš velký důraz na tvrzení, že tehdejší irácký režim je s to do 45 minut rozmístit své chemické a biologické zbraně.
Jazyk zprávy, usoudil výbor, je „daleko více přitakávající než jazyk, kterého se jinak užívá ve zprávách zpravodajského charakteru“.
Blair podle výboru nesprávně informoval poslance o charakteru jiné zprávy o iráckých zbraních, která byla uveřejněna v lednu a která nekriticky přebrala závěry jedné americké disertační práce.
„Dospěli jsme k závěru, že první ministr, ač neinformován o zdrojích zprávy, se na půdě Dolní sněmovny chybně vyjádřil o jejím charakteru, neboť ji označil za další zpravodajskou zprávu. Tato jeho chyba posléze vyšla najevo,“ uvedl výbor.
O zářijové zprávě se začaly vést polemiky poté, co stanice BBC vysílala obvinění, že Campbell tento dokument falšoval tím, že do něho protlačil informaci o pětačtyřicetiminutové lhůtě pro rozmístění iráckých chemických zbraní. Poradce údajně tímto způsobem nafukoval důvody, kvůli nimž se uvažovalo o válce. Tvrzení BBC Blair označil za „přehnané“ a Campbell za lež.
-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.