Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Velké společnosti jsou okrádány nejčastěji

Redakce MAM10. 7. 2003


Okrádání podniků není nejčastějším jevem v bývalých socialistických zemích, včetně Česka, ale postihuje firmy i v nejvyspělejších zemích. Tvrdí to studie poradenské společnosti PriceWaterhouseCoopers (PWC) o hospodářské kriminalitě, kterou včera zveřejnila. Zkoumala zkušenosti více než 3600 podniků v padesáti zemích světa.
Náhrada škod nepřevýší necelých dvacet procent
Management postižených společností není ve většině případů kriminálních činů schopen kvantifikovat vzniklé ztráty. Pokud okradené firmy zjistí způsobenou škodu, podaří se jim v průměru získat zpět jen její pětinu, tvrdí studie PWC.
Na pozoru před okrádači by se měly mít hlavně podniky s více než tisíci zaměstnanci. Tam je frekvence podvodů na vysokém stupni – 52 procent. Menší firmy jsou ohroženy průměrně jen 37 procenty.
Nejohroženější jsou banky a pojišťovny
Nejsnáze se podvodníkům daří okrádat banky a pojišťovny. Zejména se v tomto “pouštění žilou” osvědčují odborníci na počítačové transakce.
Nejméně se hospodářské kriminality mohou obávat stavebnictví, zpracovatelský průmysl a výroba aut a letadel, uvádí studie PWC.
Překvapivé však je, že většina podniků, která tvrdí, že ji její zaměstnanci okradli či podvedli, není schopna své ztráty kvantifikovat. “Je jasné, že finanční náklady těžko zjistitelných hospodářských zločinů, jako jsou podplácení, korupce a počítačové podvody, se dají těžko přesně vyjádřit,” uvádí studie. Týká se to dokonce i zpronevěření aktiv – dvaadvacet procent firem není s to přesně určit své ztráty.
Podniková zločinnost se dá vypátrat
“Podvodníci většinou velmi obratně zakrývají nebo ničí důkazy svých zločinů. A protože firmy mohou oznámit jen ty zločiny, které lze dokázat, není možno určit, kolik podvodů zůstane neodhaleno,” uvádí studie PWC.
Přes dvě třetiny respondentů odpověděly na otázku, kdo za podvody a zločiny v podnicích odpovídá, že je to management. Přitom jen 29 procent firem vyškolilo členy správních rad, aby byli schopni rozpoznat případné podvodné okrádání své organizace.
Některé podniky dokonce ani neusilují o náhradu za způsobené škody. Důvodem podle studie PWC je, že se podařilo získat zpět ztráty pouze v nepatrném počtu případů. Navíc některá aktiva zmizela přes hranice státu, kde má společnost své hlavní sídlo, a jejich pohyb lze jen stěží vypátrat.
Firmy se nedostatečně pojišťují proti podvodům
Společnost PWC překvapivě zjistila, že jen asi polovina z více než 3600 zkoumaných firem se pojistila proti ztrátám z podvodů.
Většina společností ve střední a východní Evropě se ve srovnání s výzkumem v roce 2001 domnívá, že vstupem do Evropské unie se riziko podnikových zločinů sníží. Přesto v tomto regionu za poslední dva roky výskyt podvodů vzrostl o jedenáct procent.
Rick Helsby z polské odbočky PriceWaterhouseCoopers v úvodu nejnovější studie zdůrazňuje, že “hospodářská kriminalita je a zůstane strašným a nákladným problémem. Lze jí vzdorovat efektivní kontrolou, silnou kulturou prevence a tvrdým postupem v případě, kdy se vyskytne.”
I když PWC vyzkoumala různé případy podvodů, zdaleka neodhalila všechny možnosti jak okrádat podniky. Ostatně studie potvrdila, že fantazie “podnikových zločinců” je nevyčerpatelná. I když jejich zjišťování i díky PWC pokročilo, zatím ještě zbývá hodně otazníků.


Hospodářské noviny, 10.7.2003, autor: Miroslav Prchal


Vybrané údaje o hospodářských podvodech

×

Stanice NBC jdou na trh s novou nákupní show

Starší článek

Budějovický Budvar uspěl ve sporu s AB ve Španělsku

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé
Foto: Tesco

Tescu bude v Česku šéfovat Katarína Navrátilová

Společnost Tesco výrazně posílila lokální středoevropské týmy včetně toho českého. Zároveň upravila strukturu vedení, která má být více flexibilní, aby…
19. 4. 202119. 4. 2021
Zprávy

Obrat e-shopů byl prvním kvartálu o 16 miliard korun vyšší než loni

Obrat českých e-shopů se podle analýzy společnosti Shoptet v letošním prvním kvartálu oproti loňskému zvýšil o 16 miliard korun. Zatímco v prvním čtvrtletí…
19. 4. 202119. 4. 2021
Marketing

Hornbach v kampani zdobí budovy, vraky, sloupy i „knihobudky“

Hobby market Hornbach v duchu claimu své letošní jarní kampaně „Zahrada může být kdekoliv“ oživuje zelení nudné křižovatky, vchody do metra i vraky aut. Za…
19. 4. 202119. 4. 2021
Extra

Salesforce není jen obchodní systém – stále více pomáhá i s marketingem

Klasická role CRM při shromažďování kontaktů a interakcí se zákazníky přestává stačit – roste zájem o nástroje na podporu akvizice…
19. 4. 202119. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

DDB Prague posiluje kreativu a digitál
Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více