Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Ve světovém firemním žebříčku Evropa zaostává

Redakce MAM8. 7. 2003

Jen třicet západoevropských společností se letos umístilo v první stovce z tisíce největších světových firem, jež z hlediska tržní hodnoty seřadil americký týdeník BusinessWeek. V první desítce jsou pak pouze dvě – British Petroleum a nizozemsko-britské konsorcium Royal-Dutch/Shell. Zato Spojené státy v první stovce zastupuje 57 podniků. Analytiky překvapilo hlavně to, že v první padesátce není žádná firma z Německa, až jedenapadesátý je Deutsche Telecom. “Určitě je to překvapení, protože slabý dolar zvýšil tržní hodnotu evropských firem. Je vidět, že na americké obry to stejně nestačilo. Jedním z důvodů je skutečnost, že unijní podniky jsou kapitálově slabší,” říká Pierre Kalamarkis, analytik Fortis Bank. “Zatímco velké americké banky se dostávají do první stovky pravidelně, většina evropských finančních ústavů stále nemá postavení globálních hráčů. Výjimku tvoří jen britské banky jako HSBC Holdings nebo Royal Bank of Scotland,” dodává Kalamarkis. Jedním z důvodů je podle analytiků antimonopolní politika Evropské komise, která je mnohem tvrdší než v USA. Komise chce zabránit dominantnímu postavení firem na domácím trhu a jelikož většina bank, pojišťoven nebo telekomunikačních společností má stále největší klientelu v zemi svého vzniku, jen obtížně se spojují. V Bruselu se ale připravuje nová legislativa o převzetí, která by měla uvolnit zvláště německý trh. Za největší prohru pokládají experti fakt, že v unii se nepodařilo podpořit technologické firmy a jejich postavení vůči americké konkurenci je slabé. Výjimku představuje pouze finská Nokia, zatímco švédský Ericsson čelí potížím a z první dvoustovky úplně vypadl. “Ačkoliv si Evropská unie stanovila v roce 2000 na summitu v Portugalsku cíl stát se do konce dekády nejdynamičtější ekonomikou na světě, zatím se státům ani firmám nedaří tuto vizi naplnit,” říká Alasdair Murray z londýnského Centra pro evropskou reformu. “Unie by měla snížit daňové zatížení firem a měla by jim umožnit strategické aliance, ačkoliv tím možná zvýrazní jejich dominanci. Namísto toho Brusel uvalil DPH na poskytování zboží a služeb po internetu, což elektronické a telekomunikační společnosti pocítí jako balvan u nohy,” tvrdí Alasdair Murray. Velké meziroční skoky zaznamenali analytici BusinessWeek na žebříčku TOP 200 největších firem v tzv. nových ekonomikách. Jeho čelo obsadily především asijské a ruské podniky, přičemž například čínský petrochemický gigant Sinopec přeskočil za jediný rok 108 příček a umístil se letos pátý. Zatím spíše slabě je v TOP 200 zastoupena střední Evropa. Českou firemní sféru zastupují Český Telecom, Komerční banka a ČEZ. Kromě nich se na seznamu firem z našeho regionu objevují už jen polské a maďarské podniky.

Hospodářské noviny, 8.7.2003, autor: Milan Fridrich, Marta Stolařová

×

Návštěvnost kin podle Unie filmových distributorů – týden od 26. června 2003

Starší článek

Poslanci budou volit zbytek vysílací rady

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Budějovický Budvar si na média vybral Publicis Groupe

Pivovar Budějovický Budvar si v tendru na mediální agenturu vybral Publicis Groupe. Komunikační skupina pro jihočeský pivovar nově zajišťuje nákup a…
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

Nová studie Kantaru odhaluje důvody úspěchu nejlepších reklam roku. Vede Heineken, do top dvacítky se probojoval i slovenský Kozel.
14. 4. 202114. 4. 2021
Marketing

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly

Letákový průmysl zažívá, po útlumu v loňském roce, opět rozmach. V mnoha ukazatelích se podle statistik, o které se s MAM podělil server Kupi.cz, největší…
14. 4. 202114. 4. 2021
Lidé

Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Novým mluvčím skupiny PPF se stal Leoš Rousek. Kromě komunikace s médii bude mít na starost rozvoj investorské a byznysové komunikace PPF.
14. 4. 202114. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zástupcem šéfredaktora Eura bude Štěpán Etrych
Z čela Shoptetu odchází Miroslav Uďan, nahradí jej Samuel Huba

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více