Teplo přálo prodeji minerálek i zmrzliny
S příchodem léta se asi o třetinu zvýšila spotřeba minerálních vod, ale i dalších nealkoholických nápojů. Největší výrobci odhadují, že jim od června vzrostl odbyt zhruba o 30 procent, tedy stejně jako loni. Shodují se, že na to má vliv především počasí.
“Díky teplejšímu počasí jsme letos ve srovnání s loňským červnem zaznamenali větší objem prodaných vod. V květnu tomu ale bylo zase naopak, chladnější počasí a menší spotřeba. Hodnotit prodeje za celé letní období si však zatím netroufáme,” sdělila Iva Dryáková z Donath-Burson-Marsteller, která zastupuje lídra českého trhu, Karlovarské minerální vody.
Rovněž Karlovarská korunní kyselka odhaduje nárůst až o 30 procent, tedy jako loni, řekl ředitel Ferdinand Křivánek. Ačkoli je zřejmé, že za růstem konzumace stojí především teplé počasí, extrémní horka podle něj prodejům nepřispívají. “Lidé méně pijí, brání se, aby se tolik nepotili. Ideální teplota pro nejvyšší spotřebu je 22 stupňů,” uvedl.
Dosavadní vývoj odbytu podle Křivánka nasvědčuje tomu, že firma udrží loňskou rekordní výrobu 500.000 hektolitrů minerálek, což ji řadí na čtvrté místo na domácím trhu. “Cílem je vyrobit 750.000 hektolitrů,” řekl. Nedokázal však odhadnout, do kdy se to firmě podaří. “Kapacitu na to máme, bude záležet na osvětě, co lidé pijí,” poukázal. Předpokládá, že společnost cíl splní, jakmile každý vypije denní třetinku minerálky.
Růst prodeje zaznamenala i trojka a dvojka na trhu, Hanácká kyselka a Poděbradka. Ta podle finančního ředitele Stanislava Dohnálka v létě prodává až dvojnásobek zimního odbytu. Stejně je na tom i Marienbad Waters, která je s dvěma procenty podílu šestkou na českém trhu.
Teplo přálo i prodeji zmrzliny
V teplém počasí minulých týdnů lidé častěji než jindy sáhli k ledovému osvěžení v podobě zmrzliny. “Naše prodeje stouply v červnu oproti stejnému měsíci minulého roku o téměř 40 procent,” uvedl ředitel firmy Schöller ČR Martin Záveský. Také Algida zaznamenala v květnu a červnu meziroční zvýšení odbytu. Za zmrzlinu Češi utratí přibližně sedm miliard korun ročně.
“Nárůsty dosahovaly v procentech dvoucifernych hodnot,” řekl ředitel této divize společnosti Unilever Martin Hejduk. Za oba měsíce dohromady firma prodala téměř o 500 tisíc kusů zmrzliny více než za stejné období loni. Červen byl pro Algidu v tuzemsku dokonce nejúspěšnějším měsícem v prodeji za poslední dva roky.
Podle Hejduka se ale potvrdilo, že dlouhotrvající vysoké teploty nad 30 stupňů Celsia postupně snižují rekordní odbyt. Lidé jsou totiž časem z horka unavení a raději tráví čas v chládku svých domovů. “Tropické teploty jsou spíše vhodné pro odbyt nápojů a pro zmrzlinu je ideální 25 stupňů a slunce,” potvrdil Záveský.
U zmrzlin se přitom projevuje silná sezonnost prodeje, kdy červen, červenec a srpen tvoří až polovinu celoročního obratu. “ČR není v prodeji tak sezonní, jako například Slovensko, nebo země jižní Evropy,” podotkl Hejduk. Naproti tomu v severní Evropě či ve Spojených státech je spotřeba rozložena rovnoměrněji během roku zejména díky velké spotřebě rodinných balení.
Domácí trh zmrzliny by mohl v letošním roce podle Záveského vzrůst, jestliže nenastanou dramatické výkyvy počasí. Také podle Hejduka lze předpokládat, že letošek bude úspěšnější než loňský rok. “Již v minulých týdnech překročil prodej Algidy v ČR skutečnost stejného období loňského roku,” dodal.
-čtk-