Slabá inzerce: noviny zažívají drama

30. 7. 2003 08:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Skomírající americký a evropský reklamní trh se letos stal postrachem tištěných médií na obou kontinentech. Ovšem nadějné jsou pro ně prognózy na příští rok, které jasně sdělují: Dojde k oživení trhu.
Financial Times přiznává ztráty
Řada světových novinových titulů i agentur přiznává výrazné finanční ztráty. Například list Financial Times by letos mohl skončit s vysokým propadem. „V prvním pololetí poklesly reklamní příjmy ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 18 procent,“ citovala BBC Ronu Fairheadovou, finanční šéfku společnosti Pearson. Této firmě patří nejen Financial Times, ale i knižní vydavatelství Penguin a další tituly novin. Nehledě na zmíněné potíže se Pearson nemíní vzdát prodělečné německé verze Financial Times Deutschland (FTD). Jak v těchto dnech uvedli analytici z brokerské společnosti Merrill Lynch, FTD skončí letos se ztrátou 30 miliónů eur. „Představuje to oproti loňskému roku navýšení ztráty o 15 procent,“ podotkla k situaci agentura Reuters. FTD tak na německém novinovém trhu zůstává konkurentem renomovaného listu Handelsblatt. Ten stejně jako FTD, kterému náklad poklesl o 11 procent na 91 tisíc exemplářů denně, přijal ozdravný redakční program a také zásadní grafická vylepšení. Tato opatření mu mají pomoci zastavit úbytek prodejnosti o 40 tisíc. Náklad se nyní drží na 140 tisících exemplářích denně. Stejné potíže jako má Financial Times řeší většina evropských novin i významných titulů v USA. Úbytkem příjmů z inzerce jsou přitom postižena i největší a nejsilnější tištěná média ve Spojených státech, jako je list The New York Times, USA Today či Wall Street Journal (WSJ). „Právě Wall Street Journal je postižen nejhůře,“ napsal uštěpačně jeho konkurent Financial Times. WSJ přišel totiž o 7,4 procenta příjmů. „Důvodem je zdrženlivá politika bank, pojišťoven a dalších finančních institutů,“ uvedl FT.
V Americe vede bulvární list USA Today
Wall Street Journal, který byl dosud s denním nákladem 1,9 miliónu výtisků největším listem v USA, ztratil vedoucí postavení nejprodávanějšího tištěného média. Žezlo převzal bulvární deník USA Today. „Náklad se vyšplhal na dva milióny,“ uvedla online vydavatelská firma Gannett. Současně přiznává nižší příjmy z inzerce. „Částečně za pokles reklamy může válka v Iráku a v jejím důsledku opatrnost investorů,“ citoval zástupce firmy Gannett list The Guardian.
Tištěná média se těší na oživení inzerce
Podle odborníků bude letos americký reklamní trh tištěných médií, který představuje hodnotu 44 miliard dolarů, nadále stagnovat. Řada analytiků a studií se ale domnívá, že po něm bude díky oživení světové ekonomiky následovat postupné posilování reklamního trhu jak v USA, tak i v Evropě. „Pro rok 2004 vidím signály oživení,“ řekl listu Handelsblatt Michael Krautwald, šéf mnichovské reklamní agentury Serviceplan. Někteří experti jsou s optimistickými výroky opatrnější. Například investiční banka JP Morgan počítá s tím, že příliv reklamy do amerických novin, které činí asi 80 procent jejich veškerých příjmů, nastane až od poloviny roku 2005. Období probuzení reklamního trhu záleží na tom, jak rychle dojde k nastartování světového hospodářství.

Hospodářské noviny, 30.7.2003, autor: Milan Mostýn

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.