Počítačoví hráči lákají sponzory i média
Temná hala s desítkami počítačových monitorů svítících do tváří hráčů. Takový je stále častější obrázek “sportovních” utkání i v Česku. Jsou to reálné souboje ve virtuálních arénách počítačových her, jako jsou Age of Mythology, Counter-Strike, Quake, StarCraft, Unreal, Warcraft a dalších. Jak ale mohou být “elektroničtí sportovci” zajímaví pro reklamní průmysl?
E-sport láká sponzory
Jednoduše řečeno stejně jako kterýkoliv populární sportovec. Podobně jako se vytvářejí sportovní mužstva, počítačoví hráči se sdružují do klanů. Klany mají svoje hvězdy a fanoušky, dochází k “lanaření” nejlepších hráčů, některé klany zanikají, jiné získávají stálé sponzory a věhlas na evropské, případně světové úrovni. Většina hráčů se u nás svým koníčkem neživí, ale tato doba není daleko.
Hry pro profesionály
Vyspělost nového sportovního odvětví dokazuje vznik organizace Českomoravský svaz progamingu (ČMSP), jehož členem je již několik stovek aktivních hráčů. Jedním z cílů občanského sdružení je propagace profesionálního hraní, rozvoj výkonnosti jejích členů a jednání s komerčními partnery.
Turnaje o vysoké částky
Největším turnajem pořádaným ČMPS je AMD PG Challenge, kde si hráči rozdělí peněžní ceny ve výši 31 tisíc dolarů, tedy téměř jeden milión korun. Tak monstrózní akce by samozřejmě nevznikla bez pomoci sponzorů, mezi něž nepatří jen výrobci hardwaru a producenti počítačových her, ale třeba i společnosti vyrábějící kávu, alkohol nebo fotografické laboratoře.
Průzkum – hraje se všude
Jaký je počítačový hráč? Podle výzkumu společnosti GfK zpracovaného pro potřeby společnosti ProGamers, zakladatele ČMSP, počítačové hry hrají zástupci 41 procent českých domácností. Čím je sociální status a kupní síla domácnosti větší, tím častěji se v této domácnosti hrají počítačové hry. Zajímavou výjimku tvoří skupina s nejnižší kupní silou, kde se hraje dokonce nejčastěji, což je ovlivněno i tím, že do nevýdělečné skupiny byly zařazeny děti a studenti.
Dětské hry vede počítač
Výrazně častěji se hraje v domácnostech s dětmi ve věku 6 – 14 let, kde “přednostou” domácnosti je muž. Nejvíce se hrají hry na počítačích (80 %), mobilních telefonech (30 %) a herních konzolách (zhruba 10 %). Frekvence hraní počítačových her je u 70 procent domácností několikrát týdně a u 24 procent denně. Počítače jsou tedy oblíbené, i když nejde o e-sport.
Marketink budoucnosti
Nejen hráči, ale také diváci jsou atraktivní cílovou skupinou. V zahraničí dokonce fungují specializované kabelové televize, které nevysílají nic jiného než přenosy virtuálních zápasů. Tak daleko ještě nejsme, ale exhibiční zápasy jednotlivců i týmů můžeme sledovat alespoň v kině, neboť partnerem akce Friday Night Game, pořádané firmou E-Sports Entertainment, je provozovatel kin, společnost Village Cinemas. Další zajímavou oblastí marketinku počítačových her je tzv. product placement, který sice s progamingem zatím nesouvisí, ale přímo vybízí ke spojení s divácky atraktivním e-sportem. Jedním z příkladů propojení úspěšného titulu a komerční propagace může být umístění výrobků společností Intel a McDonald’s do hry Sims Online. Těším se, až se budou nejen skuteční hráči, ale i jejich virtuální “alter ega” občerstvovat nápojem stejného sponzora.
Kdy se zapojí televize?
Vzrůstající obliba e-sportu u nás přivádí k odvážné otázce: Za jak dlouho se budou české televize prát o práva na přenos světového šampionátu v počítačových hrách?
Hospodářské noviny, 21.7.2003, autor: Jiří Rýdl, (autor pracuje ve společnosti ALTAR interactive)
Podobné zprávy
ČT získala práva na vysílání Evropské ligy UEFA pro další tři sezóny
Bonami odstartovalo svoji zatím největší televizní kampaň
Výsledky soutěže Shoproku: zvítězil lidl-shop.cz, uspěl 4camping.cz nebo Scuk
