Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Pivu Guinness se přestává dařit, nepomáhá ani deset tisíc pubů

Redakce MAM29. 7. 2003

Při jakékoli zmínce o pivu v Irsku každého okamžitě napadne – Guinness. Když řeknete taxikáři, aby vás zavezl do ulice St. James Gate, radostně vám popřeje “Enjoy your Guinness!” Je to nejslavnější druh stoutu – tmavého, skoro černého piva ze zkaramelizovaného sladu, pivo těžké, sladce nahořklé chuti. Puby v Dublinu jsou do noci plné a cizinec se těžko ubrání dojmu, že pivní trh na “zeleném ostrově” jen kvete. Jenže Guinnessu se dnes nevede už tak dobře jako donedávna. Loni se prodej “doma” snížil o tři procenta a potenciál růstu se zřejmě vyčerpal. Podle Jean Doyleové, tiskové mluvčí firmy Diageo, vlastníka značky, to není jen ekonomickým zpomalením. “Spotřeba klesá, Irové prostě mění své návyky a stále častěji pijí víno,” shrnuje Doyleová. “Naštěstí se polovina naší produkce vyváží,” dodává. Diageo se snaží zabrzdit pokles spotřeby piva většími výdaji na marketink a reklamu, které již od loňska vzrostly o 12 procent. Nesnáze považuje vedení Diagea za dočasné a čelí jim mimo jiné mírným zdražením piva. Proto se navzdory nižšímu objemu prodeje v Irsku příjmy společnosti za loňský rok o dvě procenta zvýšily. Pokles prodeje Guinnesse na domácím trhu sice vyrovnává rovněž růst spotřeby jiných, silnějších alkoholických nápojů, ale situace nevypadá dobře. Celý koncern Diageo, který je kromě Guinnesse vlastníkem takových značek jako Smirnoff, Baileys či Johny Walker, pociťuje “zadrhávání” irské ekonomiky. V zemi se udržuje vysoká inflace, nejvyšší v eurozóně, a dynamika hospodářství zpomaluje. V důsledku toho Irsko ztrácí svoji dosud vysokou konkurenceschopnost. Minulý týden navíc centrální banka snížila prognózu růstu na rok 2003 z 1,75 na 1,5 procenta. Konkrétně situaci v pivovarnictví pak neprospívají některé další okolnosti, zejména to, že v Irsku rychle přibývá mladistvých alkoholiků. To vybízí k akci politiky, kteří již připravují zákon regulující reklamní trh, včetně zákazu sponzoringu sportovních událostí pro výrobce alkoholu a odsunutí “alkoholových” reklamních spotů do pozdních hodin. “Myslím, že Guinness svým sponzoringem – především irského mistrovství v pozemním hokeji – kazí mládež. Alkohol by neměl být spojován se sportem,” citoval polský deník Gazeta Wyborcza irského ministra zdravotnictví Michaela Martina. Většina konzumentů ale jeho obavy pokládá za přehnané. Přes všechny dílčí nesnáze je Guinness na irském trhu pořád jednička. I když přesné číselné údaje nezveřejňuje, ví se, že jeho největšími konkurenty jsou tam Heineken se stoutem Murphyęs, Beamish & Crowford, Miller. Polovina piva vyrobeného v ulici St. James Gate se vyveze. Kromě toho se Guinness vyrábí v 50 různých místech a prodává ve 150 zemích světa. Nejlépe se mu daří v Británii, Spojených státech a také v Nigérii a Kamerunu. Roste podíl stoutu i na specifickém japonském trhu. Guinness se přizpůsobuje chuti zákazníků na různých kontinentech. V Evropě, Americe a Austrálii se nabízí Guinness Draught, v Africe, Asii a Karibiku Guinness Foreign Extra Stout – velmi silné pivo s vyšším obsahem alkoholu. Zatímco v Irsku prodej klesá, v anglosaských zemích jde nahoru. I když se irský stout těší velké oblibě v mnoha zemích, pivařská část Evropy k němu přistupuje rezervovaně. Leckde především mladí rádi navštěvují irské puby, ale pijí tam jiné nápoje, než by se dalo očekávat. Právě Středoevropané – Češi, Slováci, Maďaři ani Poláci – si v tmavých pivech zrovna moc nelibují, potvrzují marketinkové analýzy společnosti Diageo. Často i při návštěvě pubu dávají přednost “vlastním” značkám. “Při návštěvě Budapešti jsem zašel i do pubu, čekal jsem nával. Obsazený však byl jen jeden stůl a u něj dva muži popíjeli kávu,” svěřil se listu Daily News Phillip Singleton, koordinátor irského byznysu ve střední Evropě. O to obdivuhodnější je popularita Guinnesse v tradičně pivařském Německu, kde jen v Berlíně je takových hospod přes třicet. Hlavními distribučními kanály Guinnesse jsou puby, v samotném Irsku jich je kolem deseti tisíc. Firma nevytváří žádné zvláštní překážky v jejich otevírání. Zájemce musí mít jistou zkušenost v oboru, musí zajistit nezbytné provozní podmínky a příznačný styl interiéru.

Co je dobré vědět

* Chceme-li si objednat pintu (zhruba půllitr), požádáme o “a Guinness”, pokud chceme čtvrtinku, řekneme “a glass”
* Nejlepší guinness má pod pět stupňů Celsia, i když někdo dává přednost teplotě 10 – 12 stupňů
* První irský pub v kontinentální Evropě vznikl v roce 1972 v Berlíně, tam jich je také dodnes nejvíc, celkem jednatřicet
* Nejvýše položený irský pub O’Connellęs je ve Val Thorens, francouzském lyžařském středisku ve výšce 2400 metrů
* Pinta guinnesse má méně kalorií než stejné množství odtučněného mléka nebo pomerančové šťávy
* Denně se ve světě vypije deset miliónů malých guinnessů
* Osobnosti zbožňující guinness jsou většinou Irové – zpěvák Bono z U2, Madonna, herci Matt Damon a Pierce Brosnan
Zdroj: Diageo

Hospodářské noviny, 29.7.2003, autor: (sto)

×

Právní rádce mění web

Starší článek

Poslanci kritizují mediální magnáty

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Tomáš Nosil

Etickou komisi Českého rozhlasu doplnili čtyři noví členové

Ve čtvrtek 8. dubna 2021 se na pozvání generálního ředitele Českého rozhlasu Reného Zavorala sešla Etická komise Českého rozhlasu doplněná o nové členy:…
9. 4. 20219. 4. 2021
Lidé

Dita Stejskalová vede též marketing pro VMLY&R

Nová role šéfky Ogilvy PR & Influence souvisí s propojováním zázemí VMLY&R a Ogilvy. Agentury dál vystupují samostatně.
9. 4. 20219. 4. 2021
Marketing

HC Sparta a Mastecard zaplnily tribunu „diváky“

Mastercard spolu s hokejovým klubem instaloval do speciálního sektoru v O2 aréně do konce sezóny makety fanoušků. Podobizny jim podepíše celý tým.
9. 4. 20219. 4. 2021
Zprávy

Vraťme děti do života! Prahu pokryly plakáty podporující otevření škol pro všechny

Signatáři petice Vraťme děti do školy a zemi do normálu, společně s firmou provozující venkovní reklamu JCDecaux, nyní zorganizovali dvoutýdenní kampaň…
9. 4. 20219. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová
Michal Malysa povede komunikaci společnosti Eurowag

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více