Německý trh s právnickými službami čeká možná revoluce. Společnost Janolaw chce totiž do konce roku rozvinout franšízový model právnických kanceláří. Letos by provoz mělo zahájit prvních 13 filiálek, především v atraktivních centrech měst. Zákazníci tak budou moci jejich služby využít téměř doslova při nakupování. Nejznámějším příkladem obchodování tohoto typu je řetězec rychlého občerstvení McDonald’s. Ten ovšem prodává karbanátky, a ne právní služby. Dva šéfové společnosti – Michael Zahrt a Ha-Sung Chung – se však pochybností klientů nebojí. Do konce roku 2007 chtějí otevřít celkem 323 kanceláří. Atraktivní by měly být advokátní kanceláře především pro lidi s nižším příjmem, kteří jinak cestu k právníkovi dlouho zvažují. První návštěva u Janolaw-Stores má stát jednotných 50 eur. Janolaw svůj koncept propaguje především u začínajících právníků s jedním až dvěma roky praxe. „V kancelářích bude od začátku velký provoz,“ slibuje Michael Zahrt. Pro vstup do řetězce by franšízant podle současných pravidel měl zaplatit jednorázový příspěvek ve výši 10 000 eur. Ročně pak bude centrále v německém Sulzbachu odvádět 10 procent svého obratu. Kromě toho chce navíc Janolaw od franšízantů inkasovat měsíční poplatek za infrastrukturu 1 000 eur a příspěvek na marketink ve výši pěti procent hrubého obratu. Průlom očekává vedení společnosti v polovině roku 2005. V této době by k řetězci mělo patřit již 123 kanceláří, které centrále vynesou obrat 1 803 000 eur za čtvrtletí. Na konci startovní fáze, v roce 2007, by se pak roční suma obratů měla pohybovat na úrovni 33 792 000 eur. Koncept franšízy pro právníky je očividně moderní. Podobný řetězec již existuje v Hamburku, kde již čtyři kanceláře provozuje společnost Legitas. „My se uchytíme díky kvalitě, a ne jako Janolaw díky kvantitě,“ tvrdí provozní ředitel Sebastian Vorberg. Podobně umírněné jsou i plány na další rozvoj franšízového konceptu firmy. Do roku 2006 má Legitas zastřešovat 80 až 90 filiálek. Firma Janolaw, která vznikla v říjnu roku 2000, se naopak zaměřuje na širokou masu. Firma již dnes na internetu provozuje ziskovou právní poradnu pro spotřebitele. Zájemci zde naleznou odpovědi na téměř všechny právní otázky ze všedního života a mohou získat různé formuláře. Ceny jsou paušální – většinou pod 50 eur. Jen v posledním čtvrtletí zde firma měla 700 000 zákazníků. A právě ty chce v budoucnu dovést k lokálním kancelářím.
Hospodářské noviny, 9.7.2003, autor: Marcus Creutz, Handelsblatt