Maloobchodní sítě expandují dál na východ

25. 7. 2003 00:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Rusko, Slovensko a Čína byly v letošním roce vyhodnoceny jako země nejatraktivnější pro expanzi mezinárodních potravinových řetězců. Na opačném konci žebříčku se stejně jako loni umístily Česká republika a Polsko, jejichž trhy jsou podle analytiků již nasyceny.Vyplývá to z podrobného průzkumu poradenské firmy A. T. Kearney, která každoročně sestavuje rating 30 nových trhů z hlediska možného rozvoje jejich maloobchodu.
Letošní pořadí dokládá, jak intenzívně si v poslední době podniky i analytici hledí obrovského potenciálu ruského trhu, který se poprvé vyhoupl do popředí zájmu z loňské čtvrté pozice. „Největší potravinový trh v Evropě, 143 miliónů lidí, rostoucí kupní síla, která je v Moskvě a Petrohradu srovnatelná s Polskem, Českem či Maďarskem nebo vyšší,“ vyjmenovává zpráva hlavní přednosti ruského trhu.
V supermarketech podle současných odhadů nakupuje jen málo Rusů, převážně jsou to obyvatelé velkoměst. Podíl těchto prodejen na celkovém obratu ruské maloobchodní sítě dosahuje pouhého jednoho procenta, zatímco například v Polsku je to 25 procent a v Brazílii 36 procent, potvrzuje zpráva výzkumné agentury Bisnis.
„Nejatraktivnější pro vstup zahraničních řetězců je Moskva,“ uvedl generální ředitel moskevské Mezinárodní asociace podnikatelů Anatolij Borisov. Na ruskou metropoli, kde žije sedm procent populace, připadá totiž přibližně 30 procent celkového maloobchodního obratu země. Průměrná mzda v hlavním městě je také 2,5krát vyšší než v ostatních částech Ruska. V Moskvě přitom připadá v současné době 1,6 obchodu na tisíc zákazníků. V USA dosahuje tento poměr 3,5 : 1000.
V celém Rusku zatím převažují tradiční malé obchody a tržiště. Jejich podíl na celkové prodejní síti dosahuje 88 procent. K zahraničním řetězcům, které v Rusku již působí, patří mimo jiné francouzský Auchan, německý Metro nebo finský Stockmann. V tomto měsíci se objevila informace, že vážný zájem o vstup na ruský trh projevila největší maloobchodní síť na světě, americká Wal-Mart Stores.
Mezinárodní maloobchodní skupiny vstoupily loni do 19 nových zemí, letos předpokládají vstup na 12 dalších trhů. Expanzi podle výsledků studie poněkud brzdí aktivity domácích obchodníků, kteří se zpravidla v konkurenci s cizími firmami prostě začínají víc snažit.
„Loni byla za nejlákavější cíl obchodních řetězců uznána Čína. Od té doby se tam etablovalo osm sítí a domácí firmy posílily díky fúzím, takže atraktivnost tohoto trhu vzhledem k vyšší konkurenci mírně klesla,“ komentuje vývoj Jean Piquet, jeden z vedoucích výzkumného týmu.
„Region střední a východní Evropy se nyní vyznačuje příznivějšími ekonomickými ukazateli, než je světový průměr. Většina těchto zemí navíc brzy vstoupí do Evropské unie, takže letošní rok je opravdu vhodným okamžikem pro nástup mezinárodních obchodních řetězců,“ dodává Piquet. Pomoci jim má právě GRDI, globální ukazatel rozvoje maloobchodu, který zohledňuje mnoho důležitých kritérií a případných rizik včetně politických.
Druhou příčku v ratingu si od loňska udrželo Slovensko, kde se obchodníkům doporučuje postupovat rázně. „Tento trh zatím není příliš obsazen, slovenská ekonomika vykazuje výrazný růst přesahující čtyři procenta a přítomné obchodní řetězce nemají ještě moc velký akční rádius,“ vysvětlují odborníci ze společnosti A. T. Kearney.
Na příkladu Česka a Polska autoři studie naopak zdůrazňují, jak rychle se v oblasti obchodu takzvané nové, „vycházející“ trhy mění ve vyspělé a nasycené. Doporučení obchodníkům, aby se v současné době těmto zemím vyhnuli, mohou pramenit i z politických pohnutek. Průzkum se totiž prováděl v prvním čtvrtletí roku, kdy zde vládla nejistota před referendy o vstupu do Evropské unie.


Hospodářské noviny, 25.7.2003, autor: Sabina Kunešová, Marta Stoalřová


Atraktivnost nových trhů

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.