„Letadla“ odlétají, „likvidace“ končí

3. 7. 2003 00:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

týdeník Ekonom / autor: Václav Šmejkal


Potkáváte obchody s nápisem Likvidace na vývěsním štítu, aniž by obchodník skutečně končil s podnikáním? Už jste byli osloveni nabídkou zařadit se do „hry“, která zajišťuje blahobyt těm, kdo po zaplacení vstupního poplatku získají další řadu spoluhráčů? A co reklamy, které mazaně sugerují dětem, že budou mezi spolužáky „out“, pokud jim nekoupíte tu či onu módní vymoženost?

Rychle si těchto „lákadel“ užijte, od ledna 2005 je s nimi v Unii nejspíš amen. Evropská komise předložila návrh směrnice o nepoctivých obchodních praktikách zakazující podporu prodeje, který je v rozporu s dobrými mravy a je agresivní vůči kupujícímu. Návrh je vyústěním dlouhého procesu konzultací a studia, jehož milníky byly Zelené knihy o ochraně spotřebitelů v EU z října 2001 a června 2002.

„Směrnice vytváří trojí pozitivum,“ shrnul cíle směrnice komisař David Byrne. „Pro spotřebitele, obchodníky a celou evropskou ekonomiku. Výzkumy ukázaly, že existující změť národních předpisů o ochraně spotřebitele je brzdou přeshraničního obchodu. Spotřebitelé si nejsou jisti svými právy. Obchodníci, zejména menší, se zdráhají naplno využít svobod jednotného trhu. Nepoctivé obchodní praktiky jsou ve všech státech EU považovány za vážný problém a ničí důvěru v trhy.“

Komise argumentuje nezávislými studiemi, podle nichž přeshraniční prodej konečným spotřebitelům v EU, nehledě na rozvoj internetu, od roku 1991 stagnuje. Ceny mezi členskými státy se i po zavedení eura liší až o 40 %, ačkoli na velkých národních trzích nepřesahuje cenová variabilita rozpětí 5 %. Téměř polovina podnikatelů (47 %) si stěžuje, že přeshraniční obchody se prodražují kvůli odlišným národním požadavkům na reklamu, podporu prodeje a ochranu spotřebitele.

Zpráva Evropského spolku pro standardy v reklamě (European Advertising Standard Alliance) za rok 2002 uvádí, že „stížnosti spotřebitelů poškozených v přeshraničním prodeji se v naprosté většině týkají praktik bezcharakterních prodejců, kteří působí na okraji trhu a záměrně využívají děr a rozdílů mezi národními spotřebitelskými předpisy“.

Na návrhu je nejpodstatnější, že nepřehledná směsice národních úprav bude nahrazena společným standardem, který bude převeden do zákonů členských států. Firmy, které působí v přeshraničním prodeji zboží konečnému spotřebiteli, se tak budou moci řídit v celé EU domovskými předpisy.

Členské státy nebudou smět požadovat po dovozcích a distributorech jakékoli nadstandardní zajištění ekonomických práv spotřebitele. Obchodníci budou všude dodržovat stejnou úroveň ochrany „průměrného evropského spotřebitele“, tj. plnoleté osoby přiměřeně informované, všímavé a opatrné. Dětem a dospívajícím předpis garantuje nadprůměrné zajištění ekonomických práv.

Součástí budoucího evropského standardu je obsah nabídkové informace. Aby nebyla „zavádějící“, bude obsahovat hlavní charakteristiky zboží, jeho cenu včetně daní i údaje o dodacích podmínkách a právu na vrácení zboží. Všude, kde taková informace nebude, musí ji prodejce kupujícím nedvojsmyslně sdělit.

Návrh směrnice dále zakazuje „agresivní“ obchodní praktiky, spočívající v soustavném obtěžování kupujícího, v nátlaku na něj nebo ve zneužívání nepřípustného vlivu (na děti a mládež). V příloze obsahuje nová směrnice „černou listinu“ obchodních praktik, které budou zakázány. Neuvedené postupy budou považovány za legální, nebude-li prokázán opak.

Evropská komise si je dobře vědoma, že existuje rozdíl mezi právem napsaným a realizovaným. Proto chce směrnici doprovodit nařízením o spolupráci při vymáhání jejích ustanovení. Chce vytvořit síť veřejných ochránců spotřebitelských práv a zajistit jejich vnitřní součinnost napříč EU.

Spotřebitelé v EU jsou chráněni širokou paletou předpisů bránících v mnoha specifických situacích (vyznačování cen, ustanovení spotřebitelských smluv, prodej mimo stálou provozovnu, předběžná informace při prodeji finančních služeb, kombinované turistické zájezdy atd.). Nicméně úroveň ochrany by byla novou směrnicí výrazně posílena.

Organizace evropských spotřebitelů (BEUC) návrh Komise podporuje, podnikatelské zůstávají opatrné. Vědí, co dokáže s dobrým evropským předpisem udělat tvořivý duch národních zákonodárců převádějících unijní standard do lokálních předpisů.


Zavádějící praktiky

* Odvolávky na kodex chování, který prodejce ve skutečnosti nepodepsal

* Odvolávky na kodex chování garantovaný veřejnou institucí, který ve skutečnosti takto garantován není

* „Speciální nabídka“ zboží, které prodejce ve skutečnosti nemá na skladě, resp. má k dispozici pouze vzorky

* Užití výrazu „likvidační výprodej“ nebo jeho ekvivalentů tam, kde nejde o ukončení podnikání

* Tvrzení, že zboží může být legálně prodáno v případě, kdy prodáno být nesmí

* Placené „redakční články“ o zboží bez toho, aby bylo uvedeno, že jde o placenou reklamu

* Falešné strašení kupujícího tím, že bezpečí jeho nebo rodiny je ohroženo, pokud výrobek nekoupí

* Založení, provoz nebo propagace pyramidových her

Agresivní praktiky

* Vyvolání dojmu, že kupující nemůže opustit obchod bez toho, aby podepsal smlouvu nebo zaplatil

* Dlouhotrvající nebo opakované návštěvy u kupujícího bez ohledu na jeho výzvu k odchodu

* Nevyžádané nabídky po telefonu, faxem, e-mailem či jinými prostředky individuální komunikace

* Zaměření na kupující, kteří nedávno prošli tragickou událostí nebo nemocí vlastní nebo v rodině, s cílem prodat jim zboží přímo reagující na nešťastnou okolnost

* Reklama cílená na děti vyvolávající pocit, že jejich postavení mezi vrstevníky záleží na tom, zda jim rodiče koupí nabízené zboží

* Výzvy k zaplacení zboží, které obchodník dodal bez poptávky kupujícího jako „automatické“ pokračování předešlých nákupů

Pramen: http://europa.eu.int/comm/consumers/cons_int/ safe_shop/fair_bus_p ract/index_en.htm

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.