Francie: více filmů, ale méně diváků

15. 7. 2003 09:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Přes úbytek diváků roste francouzská produkce filmů. Národní centrum kinematografie (CNC) oznámilo, že mezi 1. lednem a 15. červnem tohoto roku bylo vyrobeno 82 snímků. Tedy o deset víc než v tomtéž období roku 2002, uvedl filmový týdeník Le Film Francais. Také rozpočty byly velkorysejší. Vzrostly z 398 miliónů eur na 415 miliónů (jedenáct miliard korun). Francouzský film se navíc stává oblíbeným mezi zahraničními investory. V tomto roce pokryli náklady za 87 miliónů eur. V prvním pololetí 2002 to bylo 66 miliónů. Zájem o koprodukci s Francií je zčásti přičítán také štědrému systému podpor. Rivaly francouzských producentů se však stávají jejich britští kolegové. Ve Spojeném království vláda zavedla výhodné podmínky půjček filmařům. Navíc v Británii roste síť digitálních kin, což podstatně snižuje distribuční náklady.
Francouzi točí raději koprodukce
Zatímco celkově odvětví roste, podíl čistě domácí produkce klesá. Filmaři natočili pouze 38 výhradně francouzských snímků. V roce 2002 jich bylo 44. Podle serveru Screen Daily putují investice především do velkorozpočtových snímků. Menší projekty nebo nezávislé snímky hledají podporu jen těžko. Zapříčiněno to může být i problémy stanice Canal Plus, kterou vlastní zadlužený mediální koncern Vivendi. Ta totiž dříve podporovala právě středně velké filmy. S růstem své produkce mohou být francouzští filmaři spokojení. Místní kina však zaznamenala pokles návštěvnosti. Podle Eurostatu v loňském roce ubylo 700 tisíc diváků a tento negativní trend pokračuje i letos. Kina mimo jiné obviňují vládu, protože nedovolí, aby filmy mohly využít televizní reklamu. Evropský komisař pro vnitřní trh Frits Bolkstein se snaží prosadit, aby k televizní reklamě měly přístup i sektory, kterým je to dosud zakázáno. Mezi ně patří právě i filmový průmysl.
Nechceme propagovat Hollywood
Francie je však přesvědčena, že televizní reklama by napomohla pouze americkým trhákům a naopak by poškodila francouzské a nezávislé filmy. Jean Pierre Raffarin, francouzský předseda vlády, na adresu snahy Evropské komise řekl: „Naše Evropa nás žádá, abychom propagovali Hollywood.“ Na druhou stranu se Francie snaží podporovat filmovou tvorbu štědrými fondy. Prvním podstatným prvkem systému podpor, jsou povinné investice francouzských televizních kanálů. Canal Plus například musí vyhradit dvacet procent svých výdělků filmovým produkcím. Ostatní televize mají stanoveny nižší limity, ale i u nich se předpokládá, že vzrostou, uvedl server Screen Daily. Pro přístup k prostředkům dalších fondů musí být snímek převážně francouzský. Mezi nejvýznamnější filmové fondy patří CNC. Má rozpočet přibližně dvacet miliónů eur a každému projektu přidělí mezi 300 až 400 tisíci eur. Poskytnuté peníze pak musí producenti splatit z prvních tržeb filmu. Pokud je film neúspěšný, CNC utrpí ztrátu.
Investicemi do filmů lze krátit daně
Také ve Francii, podobně jako v Německu, je možné si investice do filmového průmyslu odečíst z daní. V zemi galského kohouta je to však složitější. Peníze je nutné vložit do fondu SOFICA s rozpočtem 39 miliónů dolarů ročně. Ten takto získané peníze použije na tvorbu filmů. Obchodní společnosti si pak mohou z daní odepsat 50 procent této investice, jednotlivci smí investovat nanejvýš 25 procent svého výdělku, ale odepsat si smí celou sumu.

Hospodářské noviny, 15.7.2003, autor: Adam Junek

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.