Náklady na suroviny a na provoz firmy, spotřební daň, DPH, marže výrobce a obchodníka. I po započtení těchto výdajů může stát láhev piva 2,70 koruny. V Čechách nový diskontní potravinářský řetězec Lidl ve spolupráci s hanušovickým pivovarem Holba dokázaly cenu výrazně přiblížit relacím 80. let. Lidl ale cenu udržel jen týden, pak zdražil o korunu. „Po započítání všech vstupů a daní není možné vyrobit kvalitní pivo za tři koruny. Řetězce chtějí touto politikou nalákat lidi, kteří si pak koupí i jiné zboží,“ tvrdí šéf Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Stejný názor mají i zástupci největších tuzemských pivovarníků – Plzeňského Prazdroje a Pražských pivovarů. Lidl i Holba nechtějí věc příliš komentovat. Představitelé diskontního řetězce dokonce při telefonickém rozhovoru tajili výrobce, přestože je jeho jméno uvedeno na etiketě. „Informace tohoto typu neposkytujeme,“ sdělil zástupce firmy Lidl. Obchodní ředitel Pivovaru Holba Antonín Chytil odmítl sdělit, zda se výroba takto levného piva s obsahem alkoholu 3,5 procenta vyplatí. „Je to obchodní tajemství. Pivo ale vyrábíme klasickou technologií, zaplňujeme si tak přebytečnou kapacitu. Nelze nic ošidit,“ řekl Chytil. Holba není jediným pivovarem, který pivo pro řetězce vyrábí. Například nymburský pivovar dodává pod značkou Staročech pivo do sítě Penny Marketu. Ten ho prodává za 3,90 koruny. Největší pivovary segment velmi levných piv vynechávají, přesto cenově přijatelnější značky také vyrábějí. „Naše nejlevnější pivo, Sládkův Měšťan, stojí v obchodě asi 5,50, ale zájem o něj klesá. Ze segmentu levnějších piv odcházíme pryč, nechceme konkurovat privátním značkám hypermarketů a supermarketů,“ sdělila mluvčí Pražských pivovarů Simona Krautová.
Hospodářské noviny, 3.7.2003, autor: Tomáš Kňourek