Daňová reforma ohrozí britské filmy
Britský filmový průmysl se ocitl v nejistotě. Britská filmová rada chce měnit systém daňových úlev, které firmy mohou využít při investicích do produkce filmů. Vláda o změnách však bude jednat nejdříve na konci příštího roku. Filmová rada by chtěla, aby se daňové úlevy týkaly jak produkce, tak především distribuce. Poukazuje na to, že mnohé britské filmy, které se podaří realizovat, si nikdy nenajdou cestu do kina. Podle návrhu výzkumného institutu British Screen Advisory Council je jejím záměrem, aby zejména filmy s rozpočtem pod patnáct miliónů liber (681 miliónů korun) měly předem smluveného distributora, aby mohly uplatňovat snížení daní pro své investory. Distributor by se měl nejlépe na produkci podílet. Filmaři se však obávají, že se jim v nejbližším období nepodaří sehnat dostatek investorů. Ti jim v minulém roce poskytli 1,6 miliardy liber. “Nicméně dalších osmnáct měsíců nebude jisté, jak budou daňové úlevy fungovat,” uvedl Keith Evans finanční analytik společnosti Baker Street, pro server Screen Daily. “Nikdo neví, co bude a tato nejistota odradí mnoho investorů,” dodal. Někteří již počítají s tím, že návrh projde. Například distribuční společnost Redbus se nyní hodlá, podle CNN, zapojit i do produkce nových snímků. Společnost Franchise Pictures zase chce koupit nějakou distribuční firmu, aby zajistila daňové úlevy filmům vzniklým z partnerství s fondem Invicta. Na druhou stranu v době, kdy se filmaři o své investory obávají, zájem diváků o filmy v Británii roste. V letošním roce by podle odhadů britské Cinema Advertising Association měla návštěvnost kin dosáhnout 180 miliónů diváků. Tím by se Británie měla stát nejsilnějším evropským trhem. V loňském roce se jí povedlo předběhnout Německo. Do kina přišlo 176,5 miliónu Britů ve srovnání se 163,9 miliónu Němců. Pokles návštěvnosti ve Francii, kde v loňském roce do kin zavítalo přes 185 miliónů diváků, představuje pro britská kina šanci stát se nejnavštěvovanějšími v Evropě. Francouzské Národní centrum kinematografie odhaduje pokles o deset miliónů návštěvníků.
Hospodářské noviny, 11.7.2003, autor: Adam Junek