Jedním ze způsobů, jak zlepšit hospodaření České televize, je zefektivnění vybírání koncesionářských poplatků. Podle finančního ředitele ČT Petra Klimeše totiž televize ztrácí stovky milionů korun zejména na tzv. černých divácích, kteří své přijímače nepřihlásí. Aktuální dluhy evidovaných plátců se zpravidla pohybují kolem deseti či dvaceti milionů, dodal. Loni televize podle předběžných výsledků aktualizovaných koncem května na poplatcích vybrala celkem 2,939 miliardy korun, což představovalo přes 64 procent jejích výnosů.
Cíl zlepšit efektivnost výběru poplatků i za cenu nepopulárních opatření si ve svém projektu stanovil i nově zvolený generální ředitel televize Jiří Janeček. Záměr vypracovat účinný systém výběru poplatků je také součástí plánu restrukturalizace televize, potvrdil Klimeš. S postupným zahájením projektu se podle Klimeše dosud počítalo v horizontu měsíců. Rozjezd bude také záviset na vůli nového generálního ředitele, který si chce postup restrukturalizace zahájené prozatímním managementem, jehož byl také členem, zrevidovat.
Kromě koncesionářských poplatků byly významnou příjmovou položkou televize loni i platby za reklamu, které činily 973 milionů korun, tedy přes 21 procent příjmů ČT. Za vysílání sponzorovaných pořadů televize utržila téměř 170 milionů, za prodej svých služeb 119 milionů a vysílání her Sazky 64 milionů.
Celkové předběžné výnosy ČT činily loni 4,560 miliardy Kč, náklady 4,910 miliardy korun. Největší část nákladů, 79 procent, tvořily náklady na výrobu a vysílání. Veřejnoprávní televize tak v roce 2002 skončila s minusovým hospodářským výsledkem 350 milionů korun.
V předloňském roce výnosy televize činily 4,545 miliardy, náklady 4,932 miliardy korun, takže výsledkem byla ztráta 387 milionů korun. ČT již léta nečerpá prostředky ze státního rozpočtu, dodal Klimeš.
Vláda v březnu schválila návrh zvýšit poplatek za televizní přijímač ze současných 75 na 95 korun, při projednávání legislativní novely ale narazila ve sněmovně na odpor opozice. Ministr kultury Pavel Dostál se proto rozhodl novelu přepracovat.
Podle červnových vyjádření poslanců má šanci na schválení nový návrh, že z ČT by do roku 2010 měla zcela zmizet reklama a koncesionářské poplatky se zvýšit na 120 korun. Zejména poslanci ODS si totiž myslí, že reklama na veřejnoprávní televizi nepatří.
-čtk-
Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy
Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.