Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Budování národní značky je práce na mnoho let

Redakce MAM31. 7. 2003

Vstup do Evropské unie pokládá většina kandidátských zemí za významný a zároveň mezní okamžik pro budování nebo vylepšení své národní “značky”. Některé, jako Česká republika a Slovinsko, už v tomto směru dost pokročily, jiné teprve hledají správnou cestu. “Všechny ale více méně uznaly, že v době globalizace je známá a solidní značka nejlepší trumf, jaký může stát svým občanům a firmám dát,” říká Wally Olins, marketinkový odborník světového věhlasu. “Efekt země původu” je, jak vysvětluje, jedním z nejprobádanějších nástrojů rozhodujících o konkurenceschopnosti. Je to svého druhu filtr, jehož prostřednictvím se uskutečňuje zhruba polovina nákupních, podnikatelských a investičních rozhodnutí. “Značkových” je z asi dvou set států světa jen asi dvacet – mezi nimi Francie, Německo, Norsko, Kanada, USA. Všichni o nich vědí a jejich image je tak výrazný, že jim pomáhá prakticky ve všem – v obchodu, kontaktech, turismu. Několik desítek dalších zemí – Austrálie, Korea, Maďarsko a také Česko – se snaží proniknout do první třicítky, zbytek má malou šanci probojovat se do první ligy v historicky krátké době. I když změny na tomto pomyslném žebříčku bývají časté a mívají politický podtext. Spektakulární změnu image prodělaly v nedávné době dva evropské státy. Obrázek “keltského tygra”, jak bývá často označováno Irsko, vystřídal stereotyp chudého venkovského příbuzného Velké Británie. Také Španělsko, které se muselo zbavit stínů Frankovy éry, je dnes vnímáno jako dynamický stát s moderní ekonomikou. Odborníci se shodují, že “přerod” image právě této země byl jedním z nejzdařilejších vůbec a dost v něm pomohl výběr vhodného symbolu – stylizovaného slunce z obrazu Juana Miró. Zemi prospěly také olympiáda v Barceloně a EXPO v Seville. Neméně ambiciózní změnu image si vytkly za cíl také australské úřady. “Dřív svět viděl v Austrálii zemi silně spojenou s Velkou Británií, s britskou monarchií a britským třídním systémem. Dnes jsme vnímáni spíše jako kreativní národ asijsko-tichomořského regionu,” řekl v listu Financial Times Greg Dyke, šéf Pearson TV. Důležitou součástí této proměny byla aktivizace původních obyvatel a posílení vazeb s asijskými sousedy. “Leckdo se domnívá, že stačí zaplatit pár inzerátů v novinách a hned na vás budou hledět jinak. Jenže nejde o kampaň, která by se dala zvládnout za půl roku, je to práce na léta,” upozorňuje Wally Olins a zároveň připouští, že většina programů nepřinesla očekávané výsledky. Jako příklad uvádí Hongkong, který hodně investoval do kampaně, jež nikomu nic neřekla. Na budování dobrého jména České republiky ve světě již řadu let pracuje několik státem podporovaných institucí. Praktickou stránku věci, to znamená prosazování českých firem a jejich nabídky v zahraničí plus získávání dlouhodobých investorů, sledují agentury CzechTrade a CzechInvest. Česko jako zemi přívětivou a pohostinnou prezentuje v zahraničí síť dnes již sedmnácti Českých center. “Svět vnímá Českou republiku spíše jako historickou zemi, která má bohatou kulturu a krásné jedno město – Prahu,” vyplynulo z průzkumu Správy Českých center pod názvem “Czech Image”. Nejčastěji je ČR asociována jako směs obrazu Prahy, Havla, klasické hudby, hokeje, tenisu a tradičních výrobků, jako je pivo a sklo.

Hospodářské noviny, 31.7.2003, autor: Marta Stolařová

×

Zájem o hypotéky roste, i když stát omezil jejich dotace

Starší článek

Belgický parlament kvůli formuli zmírnil zákaz tabákové reklamy

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Knihobot

Knihobotu pomůže s dalším rozvojem skupina Miton, získala podíl 30 procent

Knižní second-hand Knihobot vznikl před dvěma lety, loni se přes něj už prodalo více než sto tisíc knih. Na příští rok plánuje služba prodat knihy za více…
23. 4. 202123. 4. 2021
Marketing

Red Bull čelí kritice za prohánění formule po Karlově mostě

Společnost RedBull Racing natáčela na Karlově mostě, ale i dalších destinacích v Praze na Hradčanech nebo v okolí kinetické sochy Hlava Franze Kafky. Proti…
23. 4. 202123. 4. 2021
Marketing

Neustále „překvapující“ diskont Action otevře v ČR šestou prodejnu

Prodejce nepotravinového zboží Action otevře 29. dubna svoji v pořadí šestou tuzemskou prodejnu. Nacházet se bude v Pardubicích na adrese Poděbradská 385.
23. 4. 202123. 4. 2021
Marketing

Dove se snaží vrátit dívkám sebevědomí, bojuje proti retuši

Kosmetická značka Dove společnosti Unilever představila nové video v rámci Dove projektu sebedůvěry. Poukazuje v něm na fenomén retušování selfíček pro…
23. 4. 202123. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Marketing společnosti Epson vede Renáta Dihlová
Marketing Pivovarů Staropramen pro Česko a Slovensko řídí David Zappe

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více