Z firmy Peoplesoft se stane dvojka odvětví

4. 6. 2003 08:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Společnost PeopleSoft oznámila, že koupí konkurenta J. D. Edwards. Mezi odborníky vyvolalo oznámení překvapení a smíšené pocity. Už pro to, že akvizice by pro kupující firmu znamenala částečnou změnu orientace od výroby programů pro personalistiku k programům pro výrobní podniky. Pokud se koupě zdaří, postoupí PeopleSoft s obratem 2,8 miliardy USD na žebříčku největších světových dodavatelů podnikového aplikačního softwaru na druhou příčku, za německý SAP, který loni vykázal obrat 7,7 miliardy dolarů. Transakce v hodnotě 1,7 miliardy dolarů bude financována výměnou akcií. Za každou akcii svého konkurenta nabízí PeopleSoft 0,86 vlastní akcie. Čistě početně to vydává cenu akcie ve výši 14,10 amerických dolarů, což by znamenalo devatenáctiprocentní prémii na akcii J. D. Edwards z konce minulého týdne. Analytici předpokládali konsolidaci v tomto sektoru už delší dobu. Vycházejí z toho, že k oživení na trhu s podnikovým softwarem dojde až v příštím roce. Nynější útlum na trhu nedokáží menší dodavatelé překonat jen snižováním nákladů, což mluví pro fúze. Přesto tato dosud největší akvizice v branži v posledních letech překvapila. Jde o to, jakou firmu si šéf PeopleSoftu Craig Conway vybral. Až do poslední chvíle tvrdil, že chce především upevnit pozice firmy v Evropě. „PeopleSoft jistě získá dodatečné kompetence a know-how v průmyslových a obchodních sektorech a také mezi středními podniky,“ komentoval oznámení o koupi Jean-Christian Jung z mnichovské marketinkové firmy PAC v listu Handelsblatt. Ovšem zeměpisně nedává akvizice smysl, protože J. D. Edwards má svůj základní trh ve Spojených státech. „V Evropě ji zná jen omezený okruh znalců,“ dodává Jung. J. D. Edwards patří mezi softwarové firmy, které byly propadem v oboru postiženy zvláště těžce. Od roku 2001 se pohybovala ve ztrátě. Šéfovi Bobu Dutkowskému se loni podařilo firmu pozvednout do zisku 46 miliónů dolarů, ale od začátku tohoto roku byl podnik stahován opět do ztráty slabou poptávkou ze strany amerických podniků. Conway je ovšem koupí nadšen a tvrdí, že spojení obou firem bude přínosem pro zákazníky. Znalci branže to ale tak dobře nevidí. „Velikost sama o sobě ještě není přínosem,“ říká Jung v Handelsblattu. „Tou je teprve hodnota služeb.“ V tom je právě problém. Znalci se ptají, jak se podaří technicky propojit rozdílné produkty v jeden. Produkty J. D. Edwards nejsou technologicky nejdokonalejší. I proto mnohé hlasy v branži považují rozhodnutí o koupi za součást obranné strategie Peoplesoftu. Jinak by se totiž mohl sám ocitnout na straně těch, kdo mají být koupeni. Jde o to, že se k trhu s podnikovým softwarem nebezpečně blíží gigant Microsoft. Impérium Billa Gatese loni převzalo dánskou firmu Navision zaměřenou na software pro středostavovské podniky, za 1,45 miliardy USD. Už předtím Microsoft získal americkou softwarovou firmu Great-Plains za 1,1 miliardy amerických dolarů.

Hospodářské noviny, 4.6.2003, autor: Petr Němec, Hany Farghali

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.