V USA sílí požadavek regulovat reklamu na alkohol

23. 6. 2003 00:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jindřich Jirásek
Podle závěrů výzkumu, jež probíhal vloni na podzim, se čtvrtina reklamního času v televizi koupeného firmami, které vyrábějí alkohol, objevuje během programů, u nichž je daleko větší pravděpodobnost, že budou zajímat spíše mladé lidi než dospělé.
O formě regulace není jasno
Zpráva uvádí, že např. na zhlédnutí reklamy na pivo Coors Light připadají dva mladiství (věkově pod hranicí povoleného pití alkoholu) na jednoho dospělého. Celkem u 24,5 % reklam na alkohol v televizních programech je pak velká pravděpodobnost, že je uvidí spíše teenageři než dospělí diváci.
Autoři studie také spočítali, že výrobci alkoholických nápojů vydají ročně několik desítek milionů dolarů na vysílání reklam u pořadů, které jsou určeny spíše pro mladé než starší diváky. David Kessler, děkan fakulty medicíny na univerzitě Yale a dřívější komisař pro správu potravin a léčiv, z toho důvodu apeloval na vládu a průmysl, aby zesílili úsilí o omezení inzerce alkoholických nápojů. „Nikdo neupírá výrobcům alkoholu právo inzerovat, ale kdo ochrání zájmy dětí?“ komentoval svůj požadavek.
Jak by mělo omezení propagace alkoholických nápojů konkrétně vypadat, je však podle jeho názoru ještě věcí „politické diskuse“.
Výrobci se brání
Většina napadených výrobců alkoholických nápojů závěry studie i požadavky na regulaci reklamy na alkohol okamžitě odmítla. Opatření, jež by vedlo k omezení propagace alkoholických nápojů, by podle jejich tvrzení ochromilo celý obor.
Federální obchodní úřad už před zveřejněním studie navrhl, aby někteří inzerenti nedávali reklamu k televizním pořadům, které jsou oblíbené u teenagerů, i když jsou určené především dospělým divákům. Kontroverzní doporučení však zatím žádný z výrobců alkoholu nevyslyšel. Jeff Becker, prezident organizace Beer Institute, jež sdružuje především pivovarnické společnosti, řekl, že ještě studii zreviduje a nebude zatím vydávat žádné oficiální komentáře. Pouze vyjádřil názor, že výrobce, který by cílil svou reklamu přímo na teenagery, by škodil celému oboru.
Výrobci alkoholických nápojů si jsou vědomi toho, že po zákazu propagace tabákových výrobků (v České republice by měl platit od roku 2004) se pod silný tlak dostane i reklama na alkohol, a proto se snaží o přísnou samoregulaci. Vedle reklamy na alkohol se diskutuje také o regulaci propagace „nezdravých“ jídel, jejichž reklama má mít za následek stoupající obezitu dětské populace. n
Připraveno podle Advertising Age.
Další na řadě. Aktivisté, kteří požadují přísnější regulaci reklamy na alkoholické nápoje, tvrdí, že jejich výrobci umisťují své televizní spoty k pořadům, jež mají v oblibě teenageři.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.