Steve Jobs sedí na dvou židlích: v Pixaru a v Apple

10. 6. 2003 08:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Steve Jobs, zakladatel počítačové společnosti Apple Computers, může mít problém. Pokud se Apple Records, který ovládají přes Holding Apple Corp. členové Beatles, rozhodne soudit se s ním. Počátkem 80. let se Jobs, který je velkým příznivcem věhlasné skupiny, dohodl s hudebním vydavatelstvím Apple Record o použití loga a jména pro svou novou firmu. „V roce 1981 se Jobs rozhodl uzavřít dohodu s hudební skupinou, o níž se vědělo, že žárlivě střeží svá vydavatelská práva: Podmínkou bylo, že Apple Computers nebude nikdy podnikat v hudební oblasti,“ uvedla americká televize Fox News. Jobs tehdy zaplatil 26 miliónů dolarů a smlouva se obnovila o deset let později. Nyní by ovšem tato stará skutečnost mohla ohrozit expanzi Jobse v hudebním byznysu. Počátkem května totiž se svou firmou zahájil v hudební branži jedinečnou věc, a sice bezplatnou možnost stahovat hudbu přes internet. Jeho obrovský úspěch, ohrožující celý hudební průmysl, mu ale může přijít draho. „Neil Asppinall, šéf Apple Corp., se chystá k právním krokům,“ napsal list Die Presse. Soudní pře by pro Jobse nebyla příjemná jak z důvodů finančních a ohrožení jeho investice, tak i případně kvůli dopadům na jeho záměry s filmovým studiem Pixar. Je jeho šéfem a vlastníkem z padesáti pěti procent od roku 1986, kdy od slavného režiséra George Lucase koupil Lucasfilm. První červnový víkend této na burze registrované společnosti přinesl Pixaru nevídaný kasovní úspěch za trikový film Finding Nemo. „Částka 70,6 miliónu dolarů byla vůbec nejvyšší v historii trikového filmu,“ uvedl list Wall Street Journal. Jen v den uvedení stouply akcie Pixaru o čtyři procenta, trend výrazného vzestupu se od konce května udržuje dosud. Na úspěchu vydělává rovněž partnerský mediální koncern Disney, který má s tímto menším studiem úmluvu o financování produkce a vstupu na trh. „Zisk si rozdělují stejně, po odečtení veškerých nákladů,“ napsal list Frankfurter Allgemeine Zeitung. Partnerství se ale vztahuje již jen na filmovou produkci v letech 2004 až 2005. Od dubna má Pixar volnost ve výběru jiného smluvního partnera. „Jobs řekl, že vedl rozhovory s několika velkými studii,“ napsala agentura Bloomberg. „Film Finding Nemo mu vylepšuje také vyjednávací pozici s Disney,“ uvedl pro Bloomberg analytik Jill Krutick.
Pixar měl v loňském roce při obratu 202 miliónů dolarů čistý zisk ve výši 90 miliónů.

Hospodářské noviny, 10.6.2003, autor: Milan Mostýn

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.