Stát už utratil peníze na kampaň
Dopisy důchodcům, informační letáky ve stojanech, televizní spoty, celostránkové inzeráty, výtah z přístupové smlouvy ve schránce každé domácnosti.
To jsou jen ukázky toho, za co ministerstvo zahraničí, kterému vláda dala za úkol vést kampaň před referendem o vstupu do Evropské unie, utratilo většinu z dvou set miliónů korun, jež na kampaň dostalo.Vyplývá to z aktuálního grafu o rozdělení peněz na kampaň, jež má redakce k dispozici.
“Fyzicky už nám z účtu odešla třetina rozpočtu. Smlouvy ale máme uzavřené nejméně na devadesát procent celkové sumy, jen nám ještě nepřišly faktury,” potvrdila Jana Adamcová, která má na ministerstvu zahraničí kampaň na starosti.
O zbývajících deseti procentech, tedy o dvaceti miliónech korun, se však také nedá říci, že by to byly volné peníze.
“Je to částka, ze které platíme třeba právní služby. Cena za tyto služby se pohybuje podle toho, kolik smluv daný měsíc uzavíráme. Podobně je to s platbami České poště. Té také neplatíme pevnou sumu, ale částku odvíjející se od toho, kolik nám vyexpeduje dopisů,” dodala Adamcová.
Česká pošta už například rozesílala – spolu s důchody – brožuru pro seniory, kterou připravovalo spolu s resortem zahraničí ministerstvo práce a sociálních věcí. “Starší lidé mají strach ze vstupu, proto jsme se snažili dát jim co nejvíce informací,” uvedl mluvčí úřadu Vladimír Hrubý.
Nejvíce peněz – třicet procent z celé sumy – dostala od úřadu společnost Carat Czech Republic, která měla za úkol nakoupit inzeráty v tištěných médiích, čas v televizích a reklamní plochy.
Nejvíce reklam na EU si ministerstvo přálo odehrát v televizi Nova; ta za čas ve svém vysílání dostala čtyřiadvacet miliónů korun. Česká televize a Prima získaly po osmi miliónech.
Sedmnáct procent celkové částky, tedy třicet čtyři miliónů korun, stály speciální evropské přílohy v denících a měsíčnících. “Tato částka ale není konečná, ještě pár takových projektů chystáme,” podotkla Adamcová.
Šestnáct procent dostaly na kampaň regiony, na osm miliónů spolykal provoz internetových serverů (například návštěvnost Euroskopu se vyšplhala v posledním měsíci na 875 tisíc čtenářů) a zelená informační linka ministerstva zahraničí, kam mohou lidé volat své dotazy na EU. V posledních třech měsících odpovídali odborníci na této lince na patnáct tisíc otázek měsíčně, nyní jich podle jedné z pracovnic dramaticky přibývá.
Přes pět a půl miliónu korun si rozdělily neziskové organizace. Nejvíc těchto peněz – přes půl miliónu – dostala Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých, která vytvořila plastickou mapu Evropy.
Zatím není jasné, zda kampaň vyvrcholí velkolepou akcí, jako byl například v dubnu ohňostroj nad Budapeští. “Něco se chystá, ale bude to rozhodně skromnější. Nechceme lidi otrávit velikášskými projekty,” uvedl nedávno mluvčí ministerstva zahraničí Vít Kolář.
Hospodářské noviny, 3.6.2003, autor: Simona Holecová