Proč pracovníci marketingu podporují vstup do EU?

16. 6. 2003 00:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Velmi přesně to popisuje projekt Evropské unie Eurobarometer, jehož výsledky prezentoval na nedávném pražském kongresu Marketing Management 2003 šéf bruselského zastoupení sítě GfK Mark Hofmans. Z hlediska podílu obyvatel podporujících vstup do EU je ČR spolu se Slovinskem a pobaltskými státy na konci peletonu zemí, které se ucházejí o členství v unii. Společně s Maltou máme navíc nejvyšší zastoupení populace, která vstup do EU odmítá.
Marketéři myslí jinak
Tyto informace poměrně ostře kontrastují se závěry výzkumu mezi účastníky letošního a loňského kongresu, kterými byli špičkoví marketéři aktivní na území ČR. 92 % marketingových pracovníků dotazovaných před rokem v rámci kongresu Marketing Management 2002 deklarovalo podporu vstupu ČR do EU. Letošní výzkum ve stejné specifické cílové skupině informaci o obecné podpoře zapojení do EU doplnil o zjištění očekávané míry vlivu členství v EU na konkrétní business:
n 55 % účastníků kongresu se domnívá, že EU znamená pro jejich firmu či organizaci možnost rozšíření a zkvalitnění dosavadní činnosti
n 32 % respondentů konstatuje, že vstup do EU nebude znamenat žádnou zásadní změnu
n podíl dotazovaných marketérů, kteří mají nevyjasněná či negativní očekávání, je marginální (podrobnosti viz graf)
Proč marketéři podporují vstup do EU?
Základní vysvětlení podávají opět výsledky projektu Eurobarometer, které analyzují míru podpory vstupu do EU i včlenění podle specifických demografických, sociálních a profesních skupin. Zatímco nejvyšší odpor proti vstupu do EU vykazují prakticky ve všech kandidátských zemích obdobné skupiny obyvatel (zemědělci, venkovská populace), zastánci vstupu v jednotlivých zemích pocházejí z dosti odlišných oblastí. Například v sousedním Polsku má Evropská unie podle projektu Eurobarometer největší podporu mezi zástupci velkých firem a mezi politickými elitami. V ČR jsou nejintenzivnějšími „obhájci“ členství dvě specifické sociální skupiny – mladí lidé a tzv. profesionálové, tedy právě ty skupiny, ze kterých se převážná část marketérů rekrutuje.
Základem jsou znalosti
Na závěr mi dovolte jednu hypotézu – podpora vstupu do EU mezi českými marketéry není založena na „neinformované naivitě“, ale na dobrých znalostech evropského trhu získaných prostřednictvím řady profesionálních i soukromých kontaktů a zkušeností. Marketéři patří mezi nejmobilnější a nejaktivnější část české populace – hodně cestují, nasávají informace a v neposlední řadě se vyznačují vysokým stupněm osvojení moderních informačních a komunikačních technologií. Poslední zmíněný bod lze doložit i prostřednictvím výzkumu: 67 % účastníků kongresu Marketing Management 2003 má mobilní přístup k informacím (tj. zejména mobilní přístup k internetu a e-mailu), dalších 10 % o něm uvažuje, 42 % dotazovaných marketérů používá zařízení typu kapesní počítač (Pocket PC) a 13 % zvažuje v současnosti jeho nákup.
Tomáš Krásný,
prezident CIMA – Českého institutu pro marketing a jednatel INCOMA Consult


Očekávaný vliv vstupu do EU na firmu respondenta
(N=100)

Zdroj: osobní dotazování mezi účastníky kongresu Marketing Management 2003, realizované firmami Dataware a Kvados za metodické podpory GfK Praha

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.