Pokémon: Brusel žádá vysvětlení

24. 6. 2003 09:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Americkému výrobci nálepek a kartiček s Pokémony a dalšími animovanými postavičkami, firmě Topps, zbývají necelé dva měsíce na odpověď Evropské komisi, která proti ní zahájila oficiální řízení ve věci kartelové dohody. „Pokud neuspěje, hrozí jejím evropským dceřiným společnostem pokuta až ve výši deseti procent ročního obratu,“ napsala agentura DPA. Firma dosáhla v loňském roce obratu 290,1 miliónu dolarů. Koncernu Nintendo, který vytvořil svět fantazie Pokémonů s Pikachu, se ovšem celá záležitost nedotkne. Bruselští úředníci obviňují Topps, který vlastní licenci na prodej obrázků Pokémonů z toho, že nutil své distributory v zemích EU ke kartelovým dohodám. Bránil tak vývozu obrázků Pokémonů z levnějších do dražších států, čímž porušoval hospodářskou soutěž na jednotném trhu unie. Topps Europe Ltd a tři další evropské dceřiné společnosti americké Topps Company Inc si spolu s dalšími distributory v Itálii, Finsku, Německu, Francii, Španělsku a Velké Británii rozdělily trh v unii a bránily vývozům tohoto artiklu ze zemí s nižšími cenami tam, kde byly ceny vyšší. Ve Francii byly ceny například dvakrát vyšší než ve Španělsku. Největší cenový rozdíl 243 procent zaznamenala Komise mezi Finskem a Portugalskem. „Ve Finsku stály kartičky dvaapůlkrát více než v Portugalsku,“ vysvětlila na své online stránce Evropská komise. Tyto rozdíly v cenách otvíraly prostor pro takzvané paralelní dovozy zboží určeného pro levnější země do států dražších. Tomu chtěl Topps zabránit, aby vysoké hladiny cen udržel. Proto žádal od svých distributorů v Evropské unii, aby mu pomohli vystopovat paralelní dovozy a zjistit, kde výrobky s obrázky Pokémonů končí. Velkoobchodníkům i drobným prodejcům, kteří to odmítali, hrozil přerušením dodávek. „Topps vytvořil strategii, jejímž prostřednictvím chtěl udržet vysoké ceny na trhu,“ uvedli bruselští úředníci. Komise začala prověřovat Topps již v roce 2000, tedy po zahájení vlny pokémonmánie na podzim předchozího roku. Tehdy vedení společnosti slíbilo, že ke kartelovým dohodám nebude sahat. Podle informací z Bruselu nejsou důkazy, že by Topps porušil slib. „Komise sledovala praktiky, které porušovaly pravidla volného trhu,“ řekl komisař pro hospodářskou soutěž Mário Monti. „A bude je sledovat i v budoucnu,“ citovala jej agentura DPA. Topps Company vznikla již v roce 1938 a své impérium vystavěla na produkci žvýkaček. Její roční příjmy činily v roce 2001 439,268 miliónu dolarů a má po celém světě 420 zaměstnanců.

Nálepky, byznys za 600 miliónů eur
* V Evropě se ročně prodá kartiček a nálepek filmových a komiksových představitelů a sportovců za šest set miliónů eur. Tyto výrobky jsou zaměřeny převážně na děti a mládež a jejich kapesné. „Sečte-li se dohromady kapesné všech dětí v Evropské unii, dostáváme poměrně výrazný objem,“ uvedla mluvčí komise Amelia Torresová.
* Také kartičky s obrázky příšerek Pokémonů jsou oblíbeným sběratelským artiklem dětí. Loni tohoto zboží prodala firma Topps za šest miliónů dolarů, předloni za více než 24 miliónů dolarů.

Hospodářské noviny, 24.6.2003, autor: (čtk, mim)

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.