Média zděšena z plánů EU zakázat sexuální motivy
Evropské mediální skupiny reagovaly nevěřícně na plány Evropské komise zakázat v širokém spektru oborů sexuální diskriminaci a vyjádřily obavy z cenzury. Návrhy by zahrnovaly i zákaz “sexistických” televizních programů a reklamy, napsal britský list Financial Times.
Evropská rada vydavatelů, která zastupuje 29 mediálních společností, označila návrhy komisařky Anny Diamantopulusové za “mimořádný” krok směrem k zavedení cenzury. Výkonná ředitelka rady Angela Mills Wadeová řekla, že se žádnou z televizí, rozhlasových stanic ani vydavatelských firem nebyl návrh direktivy konzultován.
“Postavíme se proti jakémukoliv vměšování do obsahových rozhodování vydavatelů a redaktorů. Nevěříme, že Evropská komise má mandát toto dělat,” řekla šéfka rady.
Evropská komise nyní v poslední fázi projednává návrh direktivy, která by zakazovala diskriminaci na základě rozlišování pohlaví v širokém rozsahu od médií přes reklamu a pojištění po přiznávání státních příspěvků a vypočet daní. Kontroverzní návrh je jedním z nejvíce ambiciózních projevů sociální legislativy EU.
Plány komisařky Diamantopulusové by například vedly k zákazu televizních programů, kde je žena zobrazována na základě “stereotypu”. Nesměly by se objevit také reklamy, které “nepřijatelným zpodobňováním mužů a žen nerespektují lidskou důstojnost”, uvedl Financial Times na základě dokumentů, které tento týden získal. O tom, zda došlo k porušení direktivy, by musely rozhodovat soudy.
Navrhovaná legislativa by mohla dopadnout na nejpopulárnější mediální instituce v čele s bulvárními listy. Týkala by se například velké části programů italských televizí a postiženy by byly i reklamy používající tradičně sexuální motivy.
Již v úterý proti návrhům protestovala lobby evropských pojišťoven. Pro pojišťovny by direktiva znamenala zákaz používání pohlaví jako základu pro výpočet pojistného nebo pravidelné důchodové platby ze životního pojištění. Poškodila by tak podle pojišťoven muže i ženy a podkopala celý sektor.
Návrhy sociální komisařky si vysloužily značnou kritiku ze strany jiných komisariátů, hlavně ekonomických, a původní radikální plány se již podařilo do značné míry utlumit. Reakce je však nadále tak negativní, že komise přijme konečné rozhodnutí, zda bude direktivu vůbec schvalovat, až po letních dovolených, napsal list.
-čtk-
Podobné zprávy

Veletrhy vyhlížejí podzim s nadějí. Online a hybridní formy nejsou cestou z krize
Young Lions: Katogorii Print vyhráli David Böhm a Richard Vlček z Publicis Groupe
