M.Dvořák, ředitel Prima TV: Nemohu přijmout věčně nataženou dlaň ČT
Česká televize požaduje zvýšení koncesionářského poplatku a zároveň zvýšení procenta podílu reklamy ve vysílání ze současného 1 % na 3 %. Tato snaha je ze strany ČT doprovázena množstvím argumentů, které ji mají ospravedlnit a podpořit. Mezi tyto argumenty patří zejména obecné zvyšování hladiny cen některých vstupů, které se prý promítá do ceny vysílání, výhled na digitalizaci a veřejnoprávní poslání ČT.
Vždy jsem byl pro to, aby všichni na trhu měli rovné podmínky. Je jisté, že postavení České televize je specifické, neboť má plnit funkce, které vyplývají z jejího veřejnoprávního poslání. Nikdy jsem nezpochybňoval existenci duálního systému, a tedy existenci veřejnoprávního média. Co však nemohu přijmout nejen jako generální ředitel komerční televize, ale zejména jako koncesionář, je věčně natažená dlaň ČT a nároky, které má v oblasti zdrojů svého financování, aniž by objasnila některé aspekty, které s financováním souvisejí.
Nejde o rovné podmínky
Česká televize tvrdí, že pro své řádné fungování potřebuje další finanční prostředky. Na jedné straně má více platit koncesionář, na druhé straně chce ČT více peněz z reklamy. To jsou strohá fakta. Rád bych ale problém posunul do jiné roviny, než je ta ryze finanční. O té jsem v minulosti psal mnohokrát a můj názor na hospodaření ČT pro ni není nijak lichotivý. Je totiž nepochybné, že prodej reklamního času a jeho cena se primárně odvíjí od sledovanosti té které televize. Pokud bude ČT prodávat větší reklamní prostor, stane se sledovanost jedním z hlavních kritérií pro vytváření programu. A konkurovat komerčním televizím lze pouze srovnatelným komerčním programem. Může se stát, že se ČT od svého veřejnoprávního poslání posune více ke komerci. Na tom by nebylo nic negativního, pokud by se nejednalo o veřejnoprávní médium, které je ze dvou třetin placeno přímo občany. Ti ale své prostředky vynakládají za veřejnoprávní službu. Domnívám se, že zde dochází k základnímu rozporu, který panuje už nyní, a v případě přijetí požadavků ČT bude ještě markantnější. Na jedné straně totiž bude ČT konkurovat komerčním televizím, na druhé straně oproti nim bude mít ještě výhodu zvýšených poplatků. Tento stav se ani s ohledem na specifičnost ČT rozhodně rovnými podmínkami nazvat nedá.
Pravidla musí být jasná
Je znepokojující, že ČT místo aby prezentovala konkrétní představy svého dalšího směřování, hovoří pouze o tom, co bude, až dostane více financí. Nevysvětluje koncesionářům, jak chce zachovat svou specifičnost v souvislosti se zvýšením tlaku na sledovanost, který jistě přijde. Místo toho, aby svým divákům a zároveň plátcům vysvětlila, co jim chce a doopravdy může nabídnout, staví vzdušné zámky nových programů ČT3 a ČT4 a straší, že pokud finance navíc nezíská, nebude schopna svou veřejnoprávní funkci plnit. To není přístup, který by přispíval k napravení situace a ozdravení České televize a k standardní situaci na českém televizním trhu. Pravidla hry musí být jasná a není možné je neustále měnit. Jistě, jsou situace, kdy je změna pravidel nutná, zpravidla je to však vždy až poslední zvažovaná možnost. Ale ČT doposud nepředstavila relevantní plán na ozdravění své hospodářské situace a rovnou požaduje nová pravidla hry. To je nefér nejen vůči ostatním hráčům na televizním poli, ale zejména vůči divákům-plátcům a v dlouhodobém horizontu škodí tímto přístupem i sama sobě, neboť v případě svého “úspěchu” nebude nikdy nucena se ze svých chyb poučit.
Martin Dvořák
generální ředitel Prima TV