Internetový deník údajné prostitutky budí v Íránu zájem

18. 6. 2003 09:06

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Deník bývalé prostitutky je jednou z nejžhavějších internetových stránek v Íránu – striktní islámské společnosti, v níž je světová počítačová síť vyhledávaným prostředkem, jenž nabízí uživatelům přístup k zakázanému světu, píše agentura Reuters.
Anonymní autorka, která představuje samu sebe jako čtyřiadvacetiletou bývalou sexuální pracovnici, píše, že nechce jen tak zlehka dráždit čtenáře v této konzervativní zemi, která zakazuje mimomanželský sex i všechno, co s ním souvisí.
„Někteří mohou moje psaní brát jako erotický film, ale další se z něj mohou dozvědět něco užitečného. Je to jako nůž, který můžete použít, abyste někoho zabili, anebo si s ním můžete oloupat okurku,“ píše dívka na své stránce, jíž dominuje nadpis FAHESHE složený z nahých těl a která je jinak celá v perštině na adrese (http://www.faheshe.persianblog.com).
Její stránky a další upřímné online deníky nabízejí vzácnou možnost nahlédnout do života a myslí íránské mládeže, která vyrůstá pod přísnými společenskými pravidly od islámské revoluce v roce 1979. Nová generace využívá internet jednak k vyjádření vlastních myšlenek a pocitů, ale hlavně k uspokojení hladu po takovém zakázaném ovoci, jakým jsou v Íránu informace o sexu, přes západní kulturu až po politiku.
Ale právě proto hrozí riziko, že íránská mladá generace o své okno do světa přijde, pokud se islámští konzervativci rozhodnou zavést pro internet stejné restrikce, jaké už platí pro zahraniční satelitní televize. Cíl je jediný: zatnout tipec nemorálním dopadům západní kultury na íránskou společnost.
„Tohle je moje jediné spojení se západem. Jedno kliknutí a jsem v Los Angeles. A taky můžu udržovat kontakty s mladými lidmi mimo Írán,“ říká Halíh, mladá dívka, která si nepřeje uvést celé jméno. Po škole obvykle jde rovnou do nedaleké internetové kavárny na online pokec s kamarády, zapátrat po nejnovějších módních trendech, anebo si najít informace o íránských exilových umělcích žijících v Los Angeles. Nad íránskými stránkami nabízejícími praktické rady pro randění se pobaveně hihňá jako každá středoškolačka.
„Mám strach, že nebudu moct chodit na servery, které mám ráda,“ říká znepokojeně. „Samozřejmě neschvaluju žádné nemorální věci, ale otázka je, kdo bude rozhodovat o tom, co ještě je a co už není morální,“ dodává.
Írán se zavedením internetu v zemi dlouho váhal. Po krátké době relativní svobody v přístupu na něj začaly minulý měsíc první restrikce. Úřady blokují pornografické servery i další stránky, které považují za obscénní či rozvratné. V březnu bylo zatčeno 70 mladých lidí za to, že se scházeli prostřednictvím online seznamky. Podle místních novin ale netušili, že íránské úřady monitorují jejich chat.
Internetový boom íránské úřady zaskočil a přiměl rychle začít tvořit pravidla omezující tento sektor. Jen v loňském roce se počet uživatelů zvýšil o 90 procent, ovšem na mezinárodní počítačovou síť mají stále přístup jen zhruba tři miliony z 65 milionů obyvatel Íránu, přičemž polovina jich je mladší 25 let. Právě jejich dílem je na 20.000 aktivních „blogů“ – online deníčků, které se zabývají vším možným od prostého mudrování o každodenním životě, přes politické diskuse až po sport.
Zvláště aktivními „bloggerkami“ jsou dívky, které internet vítají jako příležitost volně a anonymně mluvit o takových věcech, jako je zamilovávání se či randění. A nejspíš nepřekvapí, že polovina z nejnavštěvovanějších perských blogů je o sexu.

-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.