Hudebníci požadují nižší daň u CD
Hudební pirátství se rozmáhá hlavně kvůli vysokým cenám oficiálních nosičů. Evropská unie by proto měla vytvořit takový právní rámec, který by umožnil výrazné zlevnění kompaktních disků. Petici s tímto požadavkem podepsalo na 1200 evropských hudebních umělců, včetně Eltona Johna, Erose Ramazzottiho a Julia Iglesiase. Text převzali zástupci Evropské komise. Hlavní pákou vedoucí ke zlevnění kompaktů by se měla stát daň z přidané hodnoty. Hudebníkům se nelíbí, že jejich nahrávky podléhají dani až o pětinu vyšší než například časopisy či vstupenky do divadla. Chtěli by ji proto snížit na stejnou úroveň s ostatními produkty zábavy. “Hudba je součástí evropské kultury, stejně jako divadlo nebo film. Není spravedlivé, aby DPH hudebních nosičů bylo vyšší než u ostatních hudebních statků. Pokud si chcete koupit biografii Jacquesa Brela v Belgii, zaplatíte šestiprocentní daň, ale když si koupíte jeho album, musíte zaplatit dvacet jedna procent,” uvedl Alex Callier, zpěvák skupiny Hooverphonic. Sazba daně u CD se v jednotlivých zemích unie liší – je mezi 16 a 25 procenty, kdežto u knih a vstupenek začíná již na pěti procentech. Podobná situace je i v Česku, kde jsou kompakty zatíženy 22procentní daní z přidané hodnoty. Po případném snížení daně by se i v tuzemsku dalo podle zástupců vydavatelství očekávat zlevnění. “Ceny cédéček by klesly přímo úměrně poklesu daně z přidané hodnoty,” prohlásil ředitel české pobočky EMI Vladimír Kočandrle. Umělci tak reagují na pokles tržeb z prodeje hudebních nosičů. Podle Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) se evropský hudební trh v roce 2002 v meziročním srovnání propadl o 4,1 procenta na 11,1 miliardy dolarů. Snížení se dotklo většiny nejsilnějších národních trhů v Evropě: britského (-2,2 procenta na 2,9 miliardy dolarů) a německého (-9,1 procenta na dvě miliardy). Kdyby daň z přidané hodnoty u kompaktních disků klesla na pět procent, IFPI tvrdí, že by se v Británii prodávalo o 110 procent více hudebních nosičů. V Itálii by to bylo dokonce o 160 procent více.
Hospodářské noviny, 6.6.2003, autor: Aleš Borovan, Adam Junek
Podobné zprávy

CSR ve firmách je trendem

Svaz obchodu a cestovního ruchu spustil kampaň proti potravinovým kvótám
Michal Malysa povede komunikaci společnosti Eurowag
