Dočkáme se české televizní soap opery?
n Petr Gottwald
Velká část televizních stanic staví své programové schéma na seriálové produkci. Důvodů je hned několik. Seriál zajišťuje stabilní divácké publikum a jedná se o relativně levný produkt. Především pak fakt, že seriál dokáže generovat stabilní obecenstvo, oceňují reklamní zadavatelé, kteří mohou cíleně nasazovat a efektivně plánovat své reklamní spoty podle požadavků klienta na specifické cílové skupiny.
Lokální soap opery vládnou
V evropských státech zaplňují přední pozice žebříčků sledovanosti tzv. denní soap opery lokální produkce. Příběhy ze současnosti, mezilidské vztahy, každodenní strasti i radosti hlavních hrdinů, které přináší všední život, jsou blízké masové většině televizních diváků. Proto není divu, že se tento typ seriálů těší takové oblibě.
Právě soap opery, oproti klasickým drama seriálům, patří mezi velmi levné produkty. Způsob produkce a natáčení je precizně a systematicky propracován, fixní náklady jsou vzhledem k denní periodicitě vysílání velmi dobře amortizovány a samotný pořad pak každý den dokáže pro televizní stanici přilákat stabilní divácké publikum s vysokou afinitou specifických cílových skupin.
Mnohé soap opery se na obrazovkách vysílají již desítky let a stále patří mezi nejsledovanější. Příkladem je Velká Británie, kde populární Coronation Street nebo Emerdale, vysíláné již od 70. let, zaplňují v žebříčcích sledovanosti nejvyšší pozice. I v Nizozemsku se tamní soap opera s titulem Goeden Tijden, slechte Tijden může pyšnit vysokou popularitou stejně jako německá verze pod názvem Gute Zeiten, schlechte Zeiten na RTL. Ta denně dosahuje nejvyšší sledovanosti mezi produktivními diváky ve věku 14 až 49 let a díky vysoké afinitě cílové skupiny žen ve věku 20 až 34 let patří reklamní bloky v této soap opeře mezi jedny z nejdražších na německém trhu.
Soap opery v současnosti dobývají televizní trh ve východní Evropě. První soap opera se objevila v Maďarsku (Barátok Kötz), následovalo Polsko (Na dobre i zle) a Rumunsko (Familia). Český divák zná zatím tento typ pořadu pouze z převzaté produkce. Z USA je to seriál Tak jde čas, v minulém roce se též vysílala německá soap opera Mallorca.
Americké hity: Friends a CSI
Zatímco na evropských stanicích jsou v hlavním vysílacím čase oblíbené soap opery, v Americe vládnou především sitcomy nebo drama seriály. I když soap opery na amerických stanicích taktéž najdeme, vzhledem k jejich “levné” produkci jsou vysílány především přes den. Mezi nejpopulárnější patří Tak jde čas a Báječní a bohatí. Prime time je vyhrazen seriálům výpravným s dražší produkcí. Převažují sitcomy. Vzhledem k jejich “specificky” americkému humoru však patří mezi velmi těžce prosaditelné mimo území USA, a tak se diváckou oblibou mohou pochlubit jen v USA. V současnosti patří mezi nejsledovanější i u nás vysílaný sitcom Přátelé, v žebříčku sledovanosti pak následují Fraiser, Will and Grace. Nejnovějším hitem je sitcom My Big Fat Greek Life inspirovaný filmem My Big Fat Greek Wedding.
Mezi nejoblíbenějšími drama seriály najdeme tituly jako CSI, Pohotovost (ER). Zatímco čeští diváci Pohotovost z vysílání českých stanic již znají, seriál CSI se podle dostupných informací na českých obrazovkách teprve objeví.
Exkluzivní obecenstvo
Na světovém televizním trhu, který je stále pod nadvládou produkce USA, najdeme i tituly s exkluzivním diváckým publikem. Pojem exkluzivní v tomto případě představuje atraktivního diváka, který bývá obvykle těžce oslovitelný. I když nejsou tyto seriály masově vyhledávané a sledované, vzhledem k jejich atraktivitě u prominentní cílové skupiny (produktivní divák s vyšším příjmem, vyšším vzděláním) se těší velké popularitě. Mezi takové tituly patří beze sporu seriály typu Sex ve městě či Ally McBealová.
České televizní vysílání
Český divák se oproti jiným východoevropským státům může cítit ochuzen o seriály vlastní produkce, především pak ze současnosti. Česká televize velmi často sahá při výběru seriálů po titulech dějově posazených do minulosti. Nejenže jsou takové seriály produkčně náročnější, ale také se netěší takové přízni diváků jako seriály ze současnosti. Důkazem toho je i vysoká obliba Šípkové Růženky. Současným hitem jsou Četnické humoresky. TV Nova sáhla do archivu a vysílá Hospodu, stejně jako v minulém roce reprizovala nepříliš povedené Policajty z předměstí. Diváckou oblibu si též slibuje od připravovaného projektu s pracovním názvem “Pojišťovna štěstí”. Televize Prima využila archivu ČST a vysílá seriály z komunistické éry. Zatímco Žena za pultem zaznamenala mimořádný úspěch, seriál My všichni školou povinní propadl. V současnosti vysílaný Druhý dech dosahuje lehkého nadprůměru. Ze zahraničních titulů si nejlépe vede německý seriál Kobra 11 či MASH vysílaný na TV Nova, na ČT Přátelé, na TV Prima opět německá produkce v podobě oblíbeného Komisaře Rexe nebo francouzské komisařky Julie Lescautové.
Vzhledem ke stagnující výrobě vlastní produkce lze očekávat, především pak u komerčních stanic, nové projekty. Taková česká soap opera by české “hladovějící” diváky určitě pohltila. Objevují se informace, že jedna z komerčních stanic takový projekt připravuje… n
Autor je mediálním odborníkem.
německý trhák. Nejpopulárnější německá soap opera Gute Zeiten, schlechte Zeiten má již přes 2500 epizod. Na RTL se vysílá přes 10 let.
Podobné zprávy

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

DATA: Letáky jsou zpět. A nabobtnaly
