Značky Danzas a Euro Express zaniknou, firmy se spojí s DHL
Tuzemský trh přepravních a logistických služeb ovládne značka DHL. Německá společnost Deutsche Post se totiž rozhodla celosvětově spojit své firmy Danzas, Euro Express a DHL, jejichž služby nahradí nejpozději od roku 2005 právě jednotné logo DHL. Fúze by měla v Evropě přinést úspory 130 miliónů eur a do roku 2005 zvýšení zisku o 40 procent. “O právním způsobu integrace není rozhodnuto. Spojení musí ještě povolit lokální antimonopolní úřady, včetně českého. Evropská komise tak již učinila,” uvedl generální ředitel tuzemské pobočky DHL Jiří Stojar. Loni Danzas spolu s DHL, která ovládá více než polovinu tuzemského trhu expresních zásilek, utržil 3,3 miliardy korun, letos očekává o pětinu více. Zavedení nové jednotné značky bude v Evropě stát asi 125 miliónů eur, jen v Česku zhruba milión. Firma například musí označit novým logem 44 tisíc vozidel. “Vzniká subjekt, který jako první nabízí komplexní přepravní služby. Vývoj na trhu to může výrazně ovlivnit a dát podnět k dalším podobným spojením,” řekla Kornélia Gottmannová, ředitelka marketingu a kvality společnosti Schenker. Přímé ohrožení ale tato firma, která patří k hlavním hráčům v přepravě a logistice, neočekává. “Velikost podniku ještě není zárukou kvality a spolehlivosti,” dodala ředitelka. “Spojením DHL s Danzasem vzniká kolos, který bude v Česku velmi nebezpečný,” míní ale předseda Svazu spedice a logistiky Martin Drábek. Nová firma může dopravovat dokumenty, balíky i kusové zásilky. Danzas dosud zásilky z Česka za hranice nevozil, a rozvážel jen to, co dovezl ze zahraničí. “Nyní budou potřebovat vytížit auta i na zpáteční cestu, proto půjdou s cenami dolů,” očekává Drábek. “Nedá se říci, jak budeme ceny upravovat. Nabízíme asi čtyřicet produktů a u každého z nich je to jiné,” namítl obchodní ředitel DHL Luděk Drnec. V Česku budou nové firmě konkurovat asi 4000 dopravců. Po vstupu do Evropské unie jich ale výrazně ubude – odborníci očekávají, že je pohltí větší firmy ze zahraničí. Česko je totiž svou polohou v centru Evropy předurčeno být významným logistickým centrem.
Hospodářské noviny, 14.5.2003, autor: Tomáš Kňourek, Vladimír Kaláb