Železný byl sesazen. Už není šéfem Novy

15. 5. 2003 00:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Senátor Vladimír Železný byl ve středu sesazen z funkce generálního ředitele televize Nova. Stalo se tak pouhý den před verdiktem soudu ve Stockholmu, který má rozhodnout o sporu mezi firmou CME a Českem.
Ve funkci skončil den poté, co vládní koalice fakticky ovládla Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, která rozhoduje o udělování a odebírání licencí.
Sesadit se ho rozhodli vlastníci televize, společnosti PPF a MEF Holding. Ti si nepřáli, aby jejich podnikání poškodily spory státu s bývalým investorem Novy, společností CME Američana Ronalda Laudera a počínání Železného.
„Vzhledem ke zničující kampani vedené proti televizi Nova v poslední době rozhodnutí akcionářů chápu a plně ho akceptuji,“ přijal verdikt vlastníků Novy Železný. V čele nejsledovanější české televize stál od jejího vzniku v roce 1993.
Letos v březnu finanční skupina PPF odmítla výzvu politiků vládní koalice, premiéra Vladimíra Špidly a šéfa sněmovny Lubomíra Zaorálka, aby se vlastníci Novy finančně podíleli na úhradě dluhu státu vůči CME. Česko by mělo Lauderově firmě zaplatit deset a půl miliardy korun.
Stát byl k této pokutě odsouzen, protože nedokázal ochránit investici bývalého investora Novy.
Politici vládní koalice, zejména ministr kultury Pavel Dostál či šéf sněmovny Zaorálek, pak opakovaně naznačili, že nová mediální rada by se měla zaměřit právě na Novu. Především pak na objasnění přesných vlastnických vztahů v ní a zjištění, zda se nepropojuje s televizí Prima.
„Odvoláním doktora Železného z pozice generálního ředitele chceme snahy o poškozování a případné ovlivňování televize Nova jednoznačně a definitivně zastavit. Hlavním cílem tohoto opatření je tedy ochrana naší investice,“ uvedl včera člen představenstva finanční skupiny PPF a člen představenstva firmy Nova Holding Petr Dvořák.
Pozice generálního ředitele Novy zůstává zatím neobsazena. „Pravomoci pro řízení televize dočasně převezmou programová ředitelka Libuše Šmuclerová a finanční ředitel Petr Chajda,“ sdělil mluvčí televize Nova Petr Kostka.
Nic se podle něj nemění na vysílání. Pokračovat tak má i pravidelný sobotní pořad Volejte řediteli, v němž se každý týden Železný vyjadřoval nejen k programovým otázkám, ale i k politice a sporům, které vedl on sám či český stát s firmou CME. „Pořad Volejte řediteli bude pokračovat po obsazení pozice generálního ředitele,“ potvrdil Kostka.
Sesazení Železného včera vyvolalo prudký spor mezi politiky. Místopředseda ODS Jan Zahradil prohlásil, že podle něj není náhoda, že Železný skončil ve chvíli, kdy vládní koalice ovládla mediální radu.
„Chtěl bych velmi věřit, že za tím není hrozba odebírání licencí neposlušným soukromým televizím, které nechtějí poskakovat podle toho, jak bude vláda pískat,“ prohlásil včera Zahradil. Jeho stranický kolega, člen mediální komise sněmovny Petr Pleva, řekl, že podle něj může jít o dohodu mezi vlastníky televize Nova a vládní koalicí.
„K žádné dohodě vlády a PPF nedošlo. Jediné, co nás zajímá, je to, aby televize Nova dodržovala zákon. Kdo je ředitelem televize, je věcí vlastníků,“ uvedl vicepremiér a šéf KDU-ČSL Cyril Svoboda.
„Odvolání Železného rozhodně nemá politické pozadí,“ prohlásil ministr kultury Pavel Dostál. Podle něj je postup vlastníků Novy logický. Nechtěli podle něj již doplácet na soukromé války Železného.

Vlastníci nejsledovanější televize nechtějí, aby se proti nim obrátila arbitráž CME proti státu

  • Nova je byznys. Vyplatí se i bez Železného
  • Jeden pokus o odvolání přestál, na rozchod se CME ale stejně doplatil
  • Končí muž, který určoval zábavu a stačil i dělat politiku

  • Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

    Redakce MAM

    Další zajímavé čtení

    Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

    Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

    Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.