Spotřeba vína v ČR má i letos vzrůst
Rozhodující vinařské podniky plánují na letošní rok opět čtyřprocentní nárůst prodejů vína v ČR. Víno nadále zůstane alkoholickým nápojem s nejvyšším meziročním nárůstem odbytu v republice. Tvrdí to obchodní ředitel největší vinařsko-vinohradnické skupiny Bohemia Sekt Dalibor Šebela. Díky velmi patrnému posunu spotřebitelů ke kvalitě vzroste nejvíce prodej odrůdových jakostních vín, jejichž meziroční posílení odhaduje Šebela na deset procent. V letech 2002/2001 přitom vzrostl jejich prodej o 15 až 20 procent. “Česká republika zažívá výrazný růst popularity vína a jeho konzumace se stává velmi důležitým společenským fenoménem,” dodal Šebela. Podle generálního ředitele Bohemia Sektu Josefa Vozdeckého bude mít největší vliv na další vývoj prodeje kupní síla lidí, vliv připravovaného zvýšení spotřební daně u lihovin a úspěch programu zdraví pro člověka v 21. století.
Výdaje domácností za víno loni podle agentury GfK vzrostly o 4,3 procenta, výdaje za šumivá vína o 3,4 procenta. “Díky výraznějšímu příklonu konzumentů k prémiovému segmentu se stále více prodávají vína v kamenných obchodech,” vysvětlil Šebela. V maloobchodech s prodejní plochou nad 400 metrů čtverečních stoupl loni prodej vína meziročně o 26,4 procenta.
Od roku 1994 se v ČR každoročně zvyšovala spotřeba vína o čtyři až pět procent. V loňském roce vypil každý Čech 15 až 16 litrů vína. Letošní prodej vína v ČR sice mírně stagnuje, ale výdaje za víno se stále zvyšují, neboť lidé kupují kvalitnější značky. Šebela tento trend vysvětluje vyspělejšími konzumenty a jejich rostoucí koupěschopností.
-čtk-