Šéf Novy: Televize teď další velké investice nepotřebuje
Petr Dvořák přijal sledovaný post ředitele Nova, přestože sám tvrdí, že v porovnání s Vladimírem Železným není mediální typ. “Styl doktora Železného byl ojedinělý. Někoho podobného bychom uvítali v čele Novy i do budoucna,” říká.
hn: Novu vlastní společnosti MEF Holding a PPF. Kdo navrhl, aby byl Železný odvolán?
Novu řídíme paritně a na tomto kroku se shodli oba spoluvlastníci. Není podstatné říkat, která společnost s tím přišla jako první.
hn: Železného jste odvolali, přestože za něj nemáte definitivní náhradu. To nahrává spekulacím o politické objednávce…
Tak to není. Pana Železného a jeho zkušeností si stále ceníme. Odvolání však vyplynulo ze situace, jež v uplynulých dnech kolem Novy a arbitráže nastala. Tlak prostřednictvím médií, který spojoval Novu jako instituci a výsledek arbitráže, byl natolik silný, že jsme museli přistoupit k řešení, kterým by se nám podařilo obě tyto věci jasně oddělit.
hn: Můžete porovnat svůj manažerský styl a způsob řízení pana Železného?
Styl doktora Železného byl ojedinělý. Někoho podobného bychom uvítali v čele Novy i do budoucna. Dokázal lidi řídit a motivovat, současně však zvládal i vystupování na veřejnosti a vytvářel jakousi tvář televize.
V tom spočívá rozdíl mezi námi. Zatímco manažerské řízení na základě předchozích zkušeností dokážu poměrně dobře zvládat, na mediální roli se zatím necítím.
hn: V jaké fázi je hledání “regulérního” ředitele?
Nejdříve se musíme rozhodnout, koho vlastně hledáme. Zda osobnost, která bude schopna vystupovat za televizi, bude její tváří a již budou akceptovat standardní diváci Novy. Nebo se zaměříme na manažera-ekonoma. Nejideálnější by byla osoba, která by spojila oba úhly pohledu.
hn: Myslíte, že někdo takový v Česku existuje?
Nedokážu to říci.
hn: Myslíte si, že by mohl funkci generálního ředitele obsadit někdo ze zahraničí?
Ano, dokážu si to představit v případě ředitele-manažera. Nebude to však fungovat, pokud by se měl nový ředitel stát diváckou ikonou.
hn: Co se v nejbližší době kolem Novy může změnit?
Již půl roku máme určitý strategický plán změny televize a její struktury tak, aby ve finále, pokud se tak rozhodneme, byla dobře prodatelná zahraničnímu investorovi z oblasti médií.
V současné době máme dvě řídící společnosti – TV Nova Holdings prostřednictvím společnosti Vilja řídí licencovanou CET 21 a Nova Holdings zase servisní Českou produkční 2000. Chtěli bychom, aby TV Nova Holdings postupně řídila celý holding.
hn: TV Nova Holdings sídlí v Nizozemsku. Znamená to, že celá skupina by byla řízena ze zahraničí?
Ano.
hn: Budete pokračovat ve strategii doktora Železného a vydávat v rámci skupiny například i časopisy nebo hudební nahrávky?
Pokud se nám prokáže, že tato strategie povede ke zvýšení ceny celé skupiny, tak určitě ano. Nebudeme však budovat impérium jenom kvůli dojmu.
hn: Chystáte ještě nějaké personální změny?
Výměny, které jsme chtěli provést, již proběhly. Nevylučuji změny například kvůli odchodu do důchodu.
Vylučuji však změny typu propuštění moderátorky Sedmičky, šéfa zpravodajství nebo rozsáhlé personální výměny v publicistice.
hn: Před několika měsíci jste připustili, že Novu díky dobrým finančním výsledkům možná zatím neprodáte. Změnilo se od té doby vaše stanovisko ke vstupu zahraničního investora?
Zvažujeme tři varianty. První znamená nabídnutí celého našeho podílu strategickému investorovi. Pokud se dohodneme na odpovídající ceně, tak náš podíl, případně možná ve shodě se skupinou MEF Holding, prodáme.
Dále můžeme investorovi nabídnout pouze část našeho podílu a část si ponechat jako strategickou investici.
A konečně existuje možnost, že si Novu vzhledem k dosaženým výkonům ponecháme déle, než jsme předpokládali. Konečné rozhodnutí by mělo padnout během dvou až tří let.
hn: Jste v této chvíli v kontaktu s nějakými zájemci o Novu?
Ano, ale je to spíše kontakt poznávací. Chtějí vědět, kdo je PPF, chtějí znát naše strategické plány nebo vlastnickou strukturu.
hn: Jedním z důvodů vstupu investora je potřeba financí pro další rozvoj. O jak velkou částku se nyní jedná?
Nova momentálně žádné velké investice nepotřebuje. Tyto nutné investice v řádu několik miliard korun v televizi už proběhly, mimo jiné i díky skupině PPF. Nutná je naopak restrukturalizace ve vztahu k úvěrujícím bankám a akcionářům.
Hospodářské noviny, 26.5.2003, autor: Aleš Borovan