Řetězce se rozpínají, malým klesají tržby

27. 5. 2003 00:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Ani loňský propad hodnoty prodeje v oblasti TV/video/audio o osm procent neodradil specializované zahraniční řetězce od jejich rozpínavých plánů na českém trhu se spotřební elektronikou. Naopak dosud největší český prodejce spotřební elektroniky HP Tronic Zlín další prodejny v plánu nemá.
Největší expanzi chystá Electroworld, jenž vstoupil na český trh s bombastickou kampaní loni na podzim. K jeho třem velkoprodejnám by mělo v krátké době přibýt dalších pět až sedm.
Pozadu nezůstane ani Datart, jehož vlastníkem je britský řetězec King Fisher. „Letos otevřeme další dvě prodejny a na příští rok plánujeme další dva projekty,“ řekl ředitel Datartu Pavel Sláma.
Zato ryze česká firma HP Tronic se 13 maloobchody a velkoobchodem o razantním rozšíření své sítě neuvažuje. „Není jednoduché najít novou prodejnu,“ řekl manažer komunikace HP Tronic Bohuslav Komín. Podle něj návratnost investice by měla být aspoň čtyři až pět let.
Přestože se předpokládá, že trh spotřební elektroniky dále poroste, podle názoru odborníků na postupující koncentraci trhu doplatí řada nezávislých prodejců. „Každým rokem jich neodvratitelně mizí desítky a očekáváme, že tento trend bude pokračovat,“ míní Komín. Odhaduje, že letos jich bude v Česku jen málo přes 1400.
„Bude se zvyšovat podíl specializovaných řetězců, zatímco podíl hypermarketů se stabilizuje. Pokles zaznamenají drobní nezávislí prodejci,“ řekl Zdeněk Skála z průzkumové agentury Incoma.
Zatímco specializované řetězce letos hlásí vzestup tržeb i přes propady cen, mnozí drobní prodejci na tom tak dobře nejsou. „Tržby nám klesají, drží se jen bílá technika, to jsou chladničky, pračky a podobně,“ řekl účetní firmy Málek a Novák Jiří Elis. Malí prodejci se brání spojováním do volného sdružení Euronics, kde mají společný nákup a reklamu. Jeho síť 130 elektroprodejen se má v příštích letech rozšířit až na 200 členů.
Trh se spotřební elektronikou stále roste. Podle studií agentury GfK české domácnosti ve vybavenosti dohánějí západoevropské země, Německo nevyjímaje. „Česko má potenciál růstu řádově několika miliard korun,“ odhaduje Komín z HP Tronic, jenž loni utržil 2,6 miliardy. Současný trh s elektrozbožím v Česku se odhaduje na 30 miliard.
Hospodářské noviny, 27.5.2003, autor: Jan Činčura

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.