Původní majitel chce zpět Universal

23. 5. 2003 00:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Miliardář Edgar Bronfman junior, který před třemi lety prodal americký filmový a hudební koncern Universal francouzské společnosti Vivendi, chce svou bývalou firmu vykoupit zpět.
„Kupní cena by mohla dosáhnout nejméně patnácti miliard dolarů, k tomu bude nutné připočítat dalších pět miliard dolarů dluhů,“ napsal včera Wall Street Journal.
O odchodu americko-kanadské rodiny Bronfmanů, která své bohatství založila podle agentury Bloomberg v době prohibice ve Spojených státech na pašování whisky z Kanady, ze skupiny Vivendi se hovoří již delší dobu. Naposledy se o záměru prodat americkou „zábavní část“ Vivendi, k níž patří i hollywoodské studio Universal, zmínil šéf společnosti Kanaďan Jean-René Fourtou. „Koncem dubna naznačil otevřenou diskusi o prodeji části Vivendi,“ podotkl včera německý list Handelsblatt.
Ovšem teprve nyní Bronfman, zastávající ve Vivendi funkci viceprezidenta, vyjádřil ve WSJ zcela otevřeně záměr odkoupit filmové studio Universal Studios, největší světové hudební vydavatelství Universal Music Group s ročním obratem šest miliard dolarů a také kabelové televize USA a Sci Fi.
Podle názoru expertů se mu podařilo vytvořit skupinu zájemců, kteří chtějí vstoupit do projektu. Mezi ně patří například Cabelvision Systems, jedna z největších kabelových televizí působících ve Spojených státech. „Zábavní divize Cabelvision by mohla vstoupit do nově vytvořené společnosti a získat v ní 25- až 30procentní podíl,“ napsal včerejší WSJ, v němž Bronfman do rozhovoru také uvedl, že více soukromých firem by rádo využilo nabídky vstoupit do nové společnosti pod jeho vedením.
„Vlastní účast zvažuje investiční banka Merrill Lynch, která má působit jako finanční poradce. Americká banka Wachowia zastřešuje financování kreditu,“ potvrdil včera list Handelsblatt značný zájem investorů.
Tím ovšem přehled významných uchazečů o Universal zdaleka nekončí. Podle listu Financial Times i dalších médií vyjádřil stejný záměr jako klan Bronfmanů i ropný magnát Marvin Davis spolu se skupinou dalších investorů, „kabelový baron“ John Malone, kontrolující americkou kabelovou televizi Liberty Media, mediální společnost Viacom, přes mediální skupinu NBC také koncern General Electric a velkoakcionář Vivendi Barry Diller. Ten se ale s Vivendi právě soudí o dvoumiliardové daňové nedoplatky.
Právě Marvin Davis před časem nabídl již výše zmíněných 15 miliard dolarů a slíbil splatit pětimiliardový dluh Vivendi.
Důvodem Bronfmanových snah o převzetí své dřívější společnosti je 3,5 miliardová ztráta, která postihla jeho rodinu po spojení s Vivendi. Podle listu Financial Times si tím chce napravit poškozenou reputaci, neboť to byl právě on, kdo proti vůli rodiny prosadil spojení s Vivendi.

Edgar Bronfman jr.: dravec showbyznysu
Člen správní rady Vivendi 48letý Edgar Bronfman jr. si v zábavní branži vysloužil ostruhy již jako chlapec. Jako 15 letý natočil film. Stále píše texty písní a komponuje. Poté, co jeho otec opustil v roce 1994 šéfovské místo v „rodinné“ společnosti Segram, produkující nápoje, koupil o rok později filmová studia Universal a v roce 1998 vydavatelství Polygram. V roce 2000 prodal Vivendi svůj „nápojový a zábavní koncern“ za 34 miliard. Hodnota majetku Bronfmanů se odhaduje na 20 miliard dolarů.
Hospodářské noviny, 23.5.2003, autor: Milan Mostýn

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.