Liga mistrů prostřednictvím televize nadále expanduje
Finálové zápasy evropských fotbalových pohárů jsou v novém tisíciletí pojímány jako výpravné akce, přesahující svým pojetím rámec sportovního podniku. Takřka vše je podřízeno zisku a dokud soupeři nevyběhnou na plochu, platí více zákony šoubyznysu než fotbalová pravidla. Začalo to u Ligy mistrů již ve druhé polovině 90. let a v poslední době to platí i u Poháru UEFA, jehož letošní finále se uskuteční dnes v Seville.
Až do závěrečné fáze není druhá klubová soutěž komerčně tak zajímavá. Na rozdíl od Champions League nemá stálé marketinkové partnery, systém televizních přenosů ani prodej vysílacích práv nejsou centrálně řízeny. Přesto Evropská fotbalová unie vyplácí startovné v řádech několika desítek tisíc švýcarských franků na zápas, částky přitom mírně rostou v závěrečných fázích. Tyto peníze musí UEFA získat jinými aktivitami, zatímco na finále vydělá. Ze zhruba poloviny výtěžku vyplatí kluby obou finalistů (letos FC Porto a Celtic Glasgow), vítěz by měl obdržet nejméně pět miliónů švýcarských franků.
Hlavním marketinkovým partnerem pro Sevillu je pivovar Carlsberg, a tak se Olympijský stadión, stejně jako spousta míst po celém městě, oblékly zeleně. Od včerejška se v dějišti konají mítinky a setkání na nejrůznějších úrovních. Své recepce, koktejly a večírky mají jak vlivní lidé evropského fotbalu, tak pozvaní z kategorie VIP. Pobyt zástupců obou zmíněných skupin musí být zajištěn s veškerým komfortem a evropským pořadatelům se prodraží.
Naproti tomu fanoušci jezdí za své a nezřídka dávají přednost noci strávené v bdělém stavu, než aby si platili hotel. Zcela v duchu antického hesla chléb a hry však vedle fotbalového představení dostávají od prosperující řídicí organizace malé dárky. Jedním z těch letošních je například krátké vystoupení sesterského pěveckého tria Las Ketchup.
S Ligou mistrů je tradičně spojeno větší množství sponzorů a ně-kteří z nich zaštiťují zábavné akce pro fanoušky po celý finálový den. Příští středu se o konečného vítěze střetnou Juventus Turín a AC Milán v Manchesteru. Na tamním Albertově náměstí si to budou moci zájemci rozdat na improvizovaném hřišti ve čtyřiadvacetihodinovém maratónském zápase, což je zřejmě nejbizarnější doprovodná akce, neboť se má částečně krýt s vlastním finále.
Celou soutěž nejlepších evropských klubů sponzorují firmy Amstel, MasterCard, Ford a PlayStation, při zápase o konečného vítěze je dost prostoru i pro další. Rozhodující jsou ovšem příjmy z prodeje televizních práv. Finále mohou jednorázově sledovat i diváci na netradičních stanicích a kanálech, některé společnosti si při nich ověřují divácký zájem a stále víc jich přistupuje na koupi celého balíku přenosů. V dubnu tak pro období do roku 2006 premiérově učinily například africký Supersport, Armenia TV či Klan TV z Albánie. Ve všech případech jde o volně dostupné stanice, ale riziko nákupu práv na Champions League se odhodlaly společně podstoupit i placené SkyPerfecTV a JSkySports, operující zejména na japonském trhu.
Část marketinkové organizace TEAM, zajišťující pro UEFA veškeré výše popsané záležitosti, už se navíc začala zabývat otázkou prodeje práv na poskytování informací o Lize mistrů přes internet. Do začátku ročníku 2003/04 by měla být stanovena pravidla a mezi zdroje příjmů zařazen další.
Hospodářské noviny, 21.5.2003, autor: Josef Káninský