Lidé se naučili kupovat hudbu přes internet
Hudební fanoušci si zvykají stále častěji využívat placených služeb internetových serverů nabízejících hudbu. Jak vyplynulo z výzkumu společnosti Nielsen/NetRatings, více než stránky zprostředkující placené stahování skladeb, si však posluchači oblíbili nákup kompaktních disků prostřednictvím internetových obchodů. Nad legálními servery ovšem i přes jejich širokou nabídku stále vede nechvalně proslulá Kazaa, umožňující stahování hudebních souborů zdarma. Jen v průběhu minulého měsíce ji ve Velké Británii navštívilo 1,3 miliónu lidí, díky čemuž se stala vůbec nejnavštěvovanější adresou. Stále tak představuje velkou hrozbu pro nahrávací studia, kterým nelegální distribuce jejich hudby způsobuje pokles prodejů. Například společnost EMI minulý týden přiznala propad tržeb a pokles prodeje hudebních nahrávek, který se podle ní kvůli pirátům snížil o téměř třináct procent. Mezi hudebními stránkami se druhou nejvyšší návštěvností může pochlubit CD-Wow, který v dubnu přilákal téměř tři čtvrtě miliónu Britů. Podle Nielsen/NetRatings se tak ukazuje, že maloobchodníci využívající internet k prodeji disků jsou mnohem oblíbenější, než servery nabízející placené stahování skladeb. Z nich se na první příčce umístily stránky OD2, které v dubnu přilákaly 523 tisíc Britů. V těsném závěsu za nimi jsou však další prodejci CD.
Hospodářské noviny, 28.5.2003, autor: (maš)