Evropské firmy nestačí americkým soupeřům ve výkonnosti
Soupeření největších firem v Evropě a Spojených státech v podmínkách ochabující hospodářské výkonnosti vyhrávají Američané. Na 900 amerických podniků v USA vykázalo v prvním čtvrtletí v průměru zisk ve výši 33 procent.
Naproti tomu 300 v mnoha ukazatelích souměřitelných akciových společností na starém světadíle, sledovaných indexem FTSE Eurotop, dosáhlo v témže období meziročního průměrného zisku 10,6 procenta. Jak napsal list International Herald Tribune, “i když americká ekonomika v posledních dvou letech “drhne”, ve srovnání s evropskou připomíná dobře naolejovaný stroj”. Deník poukazuje na to, že na rozdíl od amerických podniků, které operují na silném vnitřním trhu, většina evropských společností závisí na vývozu svých výrobků do zahraničí. Například britská firma Cadbury Schweppes prodává své čokolády, cukrovinky a nápoje ze 42 procent ve Spojených státech, z 21 procent v Británii a z 27 procent v Evropě. Matthew Haynes z britského investičního fondu Mutual European soudí, že evropské podnikatelské prostředí se zlepší, až do Evropské unie vstoupí východoevropské země. To přispěje k tlaku na ekonomické reformy, jež umožní větší mobilitu pracovních sil i vyšší manažerskou a podnikatelskou kulturu. Dodal ovšem, že tento proces bude velmi pomalý. Evropským zemím Haynes vytýká ve srovnání s americkou legislativou přehnanou regulaci podnikání.
Hospodářské noviny, 13.5.2003, autor: (mp)