Amatéři v reality show berou práci televizním hercům
Z neznámých lidí dokáží udělat televizní hvězdu a svým autorům vydělávají milióny dolarů. K obrazovkám navíc každý den přilákají obrovské množství diváků, takže inzerenti se o reklamní čas jen perou. Televizím pak stačí sečíst tržby. Jediní, kdo se proti reality show ohrazují, jsou autoři televizních filmů a sitcomů, kteří kvůli nim pomalu přicházejí o práci. Na oblíbenosti, jaké se reality show těší zejména u Američanů, se teď rozhodli vydělat dva tamní podnikatelé. Zakládají televizní kanál, který bude 24 hodin denně vysílat pouze tyto pořady. “Je to už žánr jako každý jiný,” tvrdí jeden z nich, Larry Namer, spoluzakladatel společnosti E! Entertainment Television. Společně s Blakem Mycoskiem, který se v minulosti reality show zúčastnil, hodlají kanál Reality Central spustit na počátku příštího roku. Oba věří, že tento typ pořadů jen tak nezmizí ani z obvyklých televizních stanic. “Netvrdíme, že tu bude věčně, ale myslíme, že se reality show udrží jako žánr i proto, že se televizím jeho vysílání vyplatí,” konstatuje Namer.
Lákavě nízké náklady na televizní stanici
Právě nízké náklady spojené s vysíláním těchto pořadů vedly Namera k myšlence na založení monotematické stanice. Na počáteční investici, která má být kolem jednoho miliónu dolarů, se budou finančně podílet i bývalí vítězové televizních show. Spuštění kanálu a jeho provoz si ovšem během prvního roku vyžádá dalších 25 miliónů, uvedli zakladatelé. K úspěšnému chodu pak bude podle Namera stačit, aby jejich pořady zaujaly zhruba 3 milióny domácností. “Během dvou let bychom mohli dosáhnout až třicetinásobné sledovanosti,” dodal. Pro srovnání, například jiný monotematický kanál Comedy Central zasahuje zhruba 80 miliónů domácností. Reality Central však svým divákům nabídne pouze jediný nový pořad – reality show o tom, jak televize vznikala. Většina dalších pořadů bude jen opakováním starých. “Pokud se ostatní stanice od reality show odkloní, bude muset Reality Central začít vyrábět své vlastní pořady,” neskrývá skepsi Larry Gerbrandt, televizní expert společnosti Kagan World Media. Na reality show však nevydělávají jen televizní stanice, kterým kromě nízkých nákladů zajišťuje zisky i vysoká sledovanost a tudíž drahý reklamní čas. Například Simon Fuller, autor jedné z nejúspěšnějších televizních show s názvem Pop Idol, se již propracoval mezi pět set nejbohatších Britů. Svých 90 miliónů liber vydělal právě díky společnosti, která Pop Idol prodává. Kromě podílu na zisku firmy inkasuje Fuller také 20 procent z výdělku lidí, kteří v soutěži zvítězí a stanou se díky ní hvězdami populární hudby. Ovšem popularitu přináší svým účastníkům většina reality show, nejen ty, které jsou přímo zaměřené na výrobu nové hvězdy. Mnoho z těchto “hvězd z ulice” nachází uplatnění například v reklamě. “Tyhle nové celebrity jsou opravdu efektivní a současně laciné,” potvrdil šéf reklamní agentury DiMassimo Brand Advertising Mark DiMassimo pro časopis AdAge. Jeden z účastníků show American Idol tak nyní propaguje novou Vanilla Coke, oblíbené tváře z pořadů Joe Millionaire a The Bachelorette zase pro svou reklamní kampaň využil řetězec rychlého občerstvení KFC, napsal časopis Týden.
Reality show berou práci televizním hercům
Nejspíš jediní, kteří se s oblibou reality show těžko smiřují, jsou autoři televizních filmů, herci a režiséři. “Naši členové jsou znepokojeni, protože nadbytek reality programů omezuje jejich pracovní příležitosti,” tvrdí prezidentka Amerického spolku spisovatelů Victoria Riskinová. Hlavní problémem je podle ní nesrovnatelná cena reality show v porovnání s klasickým seriálem. Natočení jedné hodiny totiž vyjde na 600 tisíc dolarů, což je dvakrát méně, než stojí produkce ostatních televizních pořadů. Například za jednu epizodu seriálu Pohotovost platí stanice NBC producentovi Warner Bros 13 miliónů dolarů, jeden díl Přátel ji vyjde na 10 miliónů.
Hospodářské noviny, 26.5.2003, autor: Marta Šmídová