Změní noví hráči rozložení sil?

7. 4. 2003 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Český postprodukční trh roku 2003 bude živější, než byly ty předešlé. Změní noví hráči, kteří na něj letos vtrhli, rozložení sil? Ačkoli je tento obor zatím jakousi popelkou, začínají se v něm dít zajímavé věci.
Zuzana Janovská
Postprodukce je založena na dvou hlavních faktorech. Na strojích, které jsou obyčejně velmi drahé a složité. A na lidech, kteří s nimi umějí pracovat, a ti také nejsou nejlevnější. Takové postprodukce, které disponují obojím, by bylo možné spočítat na prstech jedné ruky. Kvalita českých studií je ovšem na úrovni srovnatelné se zahraničím, přičemž cena bývá obvykle nižší, než tomu je v cizině. Hodinová sazba se pohybuje mezi 10 až 18 tisíci korunami. K udržení kvality je třeba neustále obnovovat stroje, na kterých se pracuje. Vzhledem k tomu, že hovoříme o desítkách milionů korun, musí si na ně každá postprodukce velmi rychle vydělat. Většina znalců se navíc shoduje, že v České republice existuje více postprodukcí, než trh potřebuje. Funguje na něm navíc řada malých studií, která dokážou snížit svou cenu a tak i náklady na minimum, čímž konkurují velkým studiím. Kromě toho dumpingové ceny a některé další nestandardní praktiky prý nejsou výjimkou.
Obraz, nebo zvuk?
Od 90. let se trh postupně stabilizuje a během té doby se ustálily hlavní typy postprodukčních studií. Je možné je v podstatě rozdělit do tří hlavních kategorií. Jednak tu jsou studia zaměřená na obrazovou postprodukci, kde na systémech typu discreet logic Flame/Inferno nebo Quantel změní obraz jakéhokoli dokumentu v „umělecké dílo“. Obrazovou postprodukcí disponují studia UPP, Mirage, ACE, Post Produkce PrahaAvion Postproduction. „Každá postprodukce se ale více či méně specializuje na určitý článek v postprodukčním řetězci,“ říká Petra Španko, manažerka Post Produkce Praha. Obrazových postprodukcí se týká i 3D animace, kterou vám často udělají i v malých studiích. Martin Hřebačka, ředitel Avion Postproduction, dodává: „Trend využití 3D animace kopírují často právě malá studia, která se snaží být levná. Koupit si kvalitnější počítač a stáhnout si na něj programy není až tak náročná věc. Nedisponují však dokonalým servisem, což se zákazníkovi může vymstít.“
Druhou kategorií je zvuková postprodukce, kterou najdete ve studiích Avion Postproduction, Soundsquare, S-Pro Alfa CZ, Cinemasound, Post Produkce Barrandov nebo ve Studiu Virtual. Donedávna byl jedničkou na trhu Cinemasound, ten se však rozdělil a část lidí odešla do nově vzniklého Soundsquare. To se bude rovněž věnovat zvukové postprodukci. Třetí kategorií, která zastřeší obojí, je jakýsi postprodukční dům, kde vám udělají obraz i zvuk.
Nebo radši obojí?
Český trh je sice již několik let stabilní, což ale nevylučuje snahy po změnách a neustálém zlepšování servisu a celkové nabídky. Posledním trendem je nabídka zvuku a obrazu v jednom. Průkopníkem tandemu obraz-zvuk průkopníkem tandemu zvuk-obraz byli Mirage, Cinemasound a Postprodukce Praha. V letech 1994 až 1998 byl V Jirchářích 8 vybudován první takový komplex. Toto spojeni se rozpadlo pro různé zájmy zúčastněných stran. Dalším byl Avion Postproduction. Z původně oddělené obrazové postprodukce a zvukového studia, které sídlily v jednom domě, se časem vytvořila jedna firma. „Klienti si to pochvalují, protože velká část věcí se dá zařídit na jednom místě,“ říká Martin Hřebačka, ale zároveň dodává, „v cizině není tento systém obvyklý. Například v Londýně s jeho proslulým postprodukčním ,rájem‘ v Soho najdete takový tandem zřídka.“ Každý se podle něj specializuje na konkrétní činnost. Zvuková a obrazová studia ale sídlí v jedné čtvrti, a tudíž v dosahu.
To, že se však nejedná o ojedinělou zá ležitost, dokazuje čerstvě ohlášená spolupráce nově otevřené pobočky UPP s novým studiem Soundsquare. UPP postavilo nové prostory v Ostrovní ulici a soustředí se zde především na obrazovou postprodukci reklam, a to zejména na adaptace a drobnější reklamní grafiku. Jako dvě nezávislé, avšak technologicky propojené společnosti, bude UPP fungovat s vedle sídlícím zvukovým Soundsquarem. To vzniklo z lidí, kteří opustili původní zvukovou jedničku na trhu Cinemasound. „K důvodům odchodu bychom se zatím nechtěli vyjadřovat, takové věci se občas přihodí. Každopádně proč ke spolupráci s UPP došlo: Měli jsme pocit, že klienti ocení blízkost obou studií, Měli jsme pocit, že klienti ocení vysokou operativnost danou blízkostí obou studií,,“ říká Pavel Rejholec shodně s Radimem Janešem, oba ze Soundsquaru. Jak UPP, tak Soundsquare jsou vybavena nejmodernějšími stroji a zaměstnávají odborníky z oboru. Komplex studií začíná naostro pracovat již od 7. dubna.
Podobné úvahy jako Avion a UPP se Soundsquarem napadají i Post Produkci Barrandov. Tamní nově vzniklé studio zaměřené na reklamy jedná s obrazovou postprodukcí Mirage. „Barrandov podporujeme a rádi s nimi rozšíříme spolupráci,“ komentuje vývoj Petr Král, ředitel studia Mirage.
Film, nebo reklamu?
Kdo jsou hlavní zákazníci postprodukčních studií? Všichni odpovídají stejně. Žijeme z reklam, ale filmům se nevyhýbáme. Reklamy jako velmi rychlé zboží, jsou sice nárazovou prací, ale dobře finančně ohodnocenou. Představují jistý příjem peněz, ale zaplní studio a zatíží techniku jen na krátkou dobu. „Filmy jsou úplným opakem. Pokud se dělá na filmu, máte zaručenou práci na několik měsíců. Finančně sice ne tak výhodnou, ale jistou a často také pracovně zajímavější,“ říká Petr Král. Postprodukce shodně přiznávají, že hlavní příjem prostředků tvoří reklamy. Bez práce na nich by se v dnešní době žádné studio neudrželo při životě. Navíc kvalitu a příznivou cenu českých postprodukcí objevila už i cizina. V UPP se často pracuje na zahraničních filmech. Post Produkce Praha se podle Petry Španko může pochlubit zahraničními klienty například z Estonska, Litevska, ale i Islandu, dále pak kompletní prací pro televizní kanál Hallmark pro celou Evropu. Studio Mirage zase rádi využívají filmaři z arabského světa a stabilně do Prahy jezdí několik spřízněných režisérů. Na druhou stranu ne všichni čeští klienti si vystačí s českou nabídkou a především barevné korekce jezdí dodělávat třeba do Anglie.
Malí, ale šikovní
Kromě velkých studií tu však existují i malá, která zase vsázejí na svou pružnost a cenovou výhodnost. Například Jan Kozelka, ředitel Dema Sound Creative Production, se stejně jako jeho bratr a společník Miloš Kozelka domnívá, že nová reklamní postprodukce na Barrandově nebo spojení UPP se Soundsquarem jejich práci nijak neohrozí. „Při zachování standardní kvality dokážeme být zároveň pořád levnější. Nevlastníme drahé stroje, pronajímáme si je, a tak nás nezajímá, jak se strojům daří, když nemají co ,chroupat` a stejné je to s profesionály z profese. S velkými produkcemi se míjíme v objemu.“ Sice podle jejich názoru má smysl tandem obrazové a zvukové postprodukce pod jednou střechou, Dema tento servis také nabízí, ale klientů, kteří si nepotrpí na okázalosti, bude stále dost. U těchto postprodukcí však nenajdete sedací soupravy v módních barvách a osvětlený bar s originálním designem židlí či podobné věci. Podobně hovoří i Vítězslav BojanovskýHouse Post Production. V Břevnově mají pod jednou střechou dokonce reklamní agenturu, produkci i postprodukci, a jsou tudíž schopni poskytnout kompletní servis. Patrik Hradecký se rozhodl opustit ACE, kde ještě částečně vlastní podíl, a zakládá malé střihové, grafické a 3D animační phStudio. Kromě příjemného prostředí sází na malý počet zaměstnanců, kdy budou tvůrci přímo komunikovat se zákazníkem, přičemž kvalita zůstane stejná jako v jiných větších studiích. Dále vsadil na nejnovější technologii s okamžitou návazností na 3D animace a spřízněné zvukové studio v dosahu několika kroků. Samozřejmě malá studia nemohou být živa pouze z reklam a filmů a připravují proto různé znělky pro televize a podobné projekty.
Všechny velké postprodukční domy nabízejí víceméně podobnou úroveň služeb. „Často rozhodují drobnosti,“ domnívá se Martin Hřebačka. Vždyť Post Produkce Barrandov při svém otevření na začátku roku neopomněla zmínit možnost pohodového parkování, zahrádku a příjemně nově architektonicky zorganizované prostory. Celý dům UPP vznikal podle architektonického návrhu Šimona Cabana, a může se proto pochlubit značnou originalitou. Stejně tak nové prostory v Ostrovní ulici navrhoval Caban a prostory Soundsquare ateliér Olgoj Chorchoj. Studio Mirage zase najdete v malebných domcích se zahradou, posezením pod lípou v blízkosti centra města. Post Produkce Praha obývá nově prostory v centru Prahy, kde se snoubí moderní pojetí interiéru s historií památkově chráněné budovy s Ženíškovými freskami na stropě a chystá ke svému desetiletému výročí novou restauraci v proskleném atriu svého působiště. Avion má zase speciální klub s malou restaurací, který vznikl z bývalé synagogy, a jeho netradičně staromilsky a zároveň moderně zařízené prostory se zalíbily i České televizi, která zde natáčí pořad „Na plovárně“ s Markem Ebenem. Právě takové drobnosti často dokážou přilákat nerozhodného zákazníka, protože čekání na hotový spot se může protáhnout. V příjemném prostředí se pracuje lépe.
Budoucnost je nejasná
Většina odborníků sice potvrzuje, že trh je stabilní a těžko se dá očekávat vznik nějaké nové velké postprodukce. V případě spolupráce UPP a Soundsquaru ale všichni krčí rameny. Nikdo netuší, co může tato změna vyvolat. Na otázku, zda nemají obavu z nově vzniklého postprodukčního tandemu UPP — Soundsquare, se všichni shodují v jednom: To ukáže čas. Zákazníci si zakládají na konkrétních osobách, operátorech, kreativcích nebo střihačích a za těmi do daných postprodukcí chodí. Petr Král vysvětluje: „Operátor, který ovládá stroj, není jen technik, patří mezi tvůrce, společně se podílí na tvorbě celé reklamy nebo filmu. Když si zákazník oblíbí konkrétního profesionála, obyčejně se k němu vrací.“ Velké přesuny klientů se proto nedají očekávat.
Pokud bude mít UPP se Soundsquarem dostatek prostředků, může začít měnit ceny a udělat na trhu zmatek. Pokud si ještě k tomu zakoupí přístroj Telecine (na trhu jsou zatím jen tři), bude mít kompletní postprodukční servis. Nejlevnější stroj však stojí 30 milionů korun a vysoce kvalitní seženete za 60 nebo 70 milionů korun. Může se jednat o zrádnou investici, protože do tří let ji potřebujete dostat zpět. Telecine se používá k přepisu filmového materiálu na digitální a s ním se pak již dá v postprodukčních studiích pracovat, zvukově i obrazově. S nepřepsaným materiálem neuděláte nic. Telecine vlastní Česká televize, Post Produkce Praha a Barrandov.
Postprodukce se snaží stále svůj servis zlepšovat. Například Mirage nabízí v rámci svých prostor i ateliér o velikosti 55 m2 pro malé dotáčky a packshoty. Barrandov má rovněž v nabídce ateliér 600 m2, který by měl být k dispozici kdykoli. Některé postprodukce jsou schopny zajistit i samotnou produkci animovaných a trikových reklam. Studio ACE vlastní 2 přenosové vozy a orientuje se tedy i na natáčení pořadů a seriálů pro televize a různých koncertů. Ať už je ale nabídka postprodukcí jakákoli, lidský potenciál a kvalitní stroje zůstávají tím hlavním klíčem k udržení se ve hře. 
Český postprodukční trh ožil velmi výrazně
slovníček
Nejčastěji používaná slova v Postprodukci
Barevná korekce (Grading)
Proces výběru a doladění barev a jejich výstupních hodnot ve scénách filmu po sobě následujících.
Editing (Střih)
Proces sestavování jednotlivých záběrů za sebe tak, aby vytvořily souvislý film.
Fire
Systém nabízí možnost barevné korekce, klíčování, stabilizace obrázku, trackování, práce s 3D objekty a mnoho dalších.
Flame
Mladší bratr Inferna. Stal se standardem pro vizuální efekty v oblasti reklamních spotů, hudebních klipů a televizního vysílání.
Inferno
Vyspělý produkční digitální systém spojující nelineární střih, kompozitní tvorbu, kresbu a digitální efekty v jednom. Pracuje jak v televizním rozlišení, tak ve filmovém.
Míchačka (Mix)
Proces smíchání všech zvukových stop na  patřičných úrovních hlasitosti do jedné výsledné audiostopy. Ta je pak nasazena na master.
Off-line
Hrubý, přípravný střih. Většinou se k němu používá levnějších střihacích zařízení.
On-line
Konečný či finální střih. V tomto stádiu vznikají digitální efekty, titulky, případně se dolaďuje barevná korekce.
Quantel Edit Box
Moderní světový standard pro on-line střih. Převádí filmová okna do digitálního videa, dotváří různorodé efekty v jednotlivých oknech.
Telecine
Filmové zařízení, jehož pomocí je film převáděn na videokazetu. Zdroj: Filmservice Productions

















Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení