Západní televize sčítají ztráty z války

2. 4. 2003 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

O2 a Air Bank prohlubují spolupráci s platformou Unity

Věrnostní platforma Unity navazuje na dřívější spolupráci O2 a Air Bank, do budoucna se přidají další společnosti ze skupiny PPF.

Reklama
SDG

Americké televizní stanice svádějí boje o televizní diváky nejen mezi sebou, ale i s arabskými konkurenty. Obyvatelům Blízkého východu se totiž nabízí hned několik televizních kanálů a zpravodajství v arabštině americké programy úspěšně vytlačuje.
Arabské televize lákají na drastické záběry
Výrazný náskok před ostatními arabskými stanicemi má katarská Al-Džazíra. Ve většině arabských domácností už vytlačila dříve populární CNN. Stejně jako této americké stanici, která se proslavila zpravodajstvím z první války v zálivu, i Al-Džazíře pomohly boje, a to ty, které následovaly v Afghánistánu po teroristických útocích z roku 2001.
Současná válka v Iráku přilákala ke zpravodajství v arabštině mnoho stanic. Objevil se dokonce nový program Al-Arabia, který je financován saúdskoarabským kapitálem z emirátů a věnuje se pouze zpravodajství z Iráku. Dalšími silnými protivníky pak jsou stanice Abu Dhabi a libanonská Al-Manar. Mezi těmito čtyřmi kanály přepínají Arabové nejčastěji.
Stanice se proto snaží udržet sledovanost, jak se dá. Výjimkou nejsou drastické záběry mrtvých či raněných, které se v západním zpravodajství vůbec nevyskytují. Zohavená těla civilistů, kteří se stali oběťmi amerického útoku, mrtví britští vojáci, do jejichž těl kopou veselí Iráčané. I takovými obrázky stanice udržují diváky u obrazovek.
Ve válečném zpravodajství vede stanice Fox News
Boj o televizní diváky svádějí i západní kanály. Podle výzkumu společnosti Universal McCann, která pár dní před prvními útoky zjišťovala, jaké zpravodajské stanici dávají Američané přednost, vyplynulo, že 41 procent diváků stále sleduje CNN.
Její obliba však od dob první války v Zálivu výrazně poklesla. Přitom na pokrytí války stanice vyčlenila 25 miliónů dolarů a na Blízký východ poslala okolo dvou set zaměstnanců.
Velký podíl na neúspěchu CNN má její konkurent Fox News, který si podle průzkumu oblíbila třetina Američanů. V okamžiku, kdy Spojené státy zaútočily na Bagdád, vyskočila jeho sledovanost na 7,3 miliónu, zatímco CNN naladilo 6,4 miliónu diváků. Také v dalších dnech války Fox News jednoznačně vedlo.
Dalšími zpravodajskými stanicemi, které Američany informují o válce, jsou NBC, ABC a CBS. Dohromady mají na území Iráku zhruba 500 zpravodajů, za den utratí celkem 20 miliónů dolarů.
Pokles reklamních příjmů je menší, než se čekalo
Přitom musí všechny bez rozdílu čelit poklesu příjmů z reklam. Inzerenti stanicím odříkají, nechtějí, aby se jejich produkty objevily na obrazovce těsně po válečném vstupu. Také samy stanice zrušily po dobu zpravodajství z války reklamní bloky.
Podle deníku Financial Times dosahují ztráty způsobené nižším počtem reklam přibližně 35 až 40 miliónů dolarů týdně. Původně však analytici připravovali na mnohem horší situaci.
Zatímco během minulého týdne přišli američtí vysílatelé o zhruba 100 až 250 miliónů dolarů, odhady slibovaly až třikrát větší pokles. „Pokud bude válka krátká, peníze se během druhého, či třetího čtvrtletí vrátí,“ konstatovala analytička společnosti Merrill Lynch Lauren Rich Fine pro deník New York Times.
Hospodářské noviny, 2.4.2003, autor: Marta Šmídová

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.