Na
77 miliónů dolarů odhaduje sníženích reklamních tržeb v amerických médiích v prvním týdnu irácké války agentura Taylor Nelson Sofres CMR v magazínu Ad Age. Je to mnohem méně než miliardové ztráty, s nimiž dříve počítaly katastrofické scénáře expertů.
Jedním z důvodů, proč reklamní propad nebyl tak drastický, je i osmihodinový časový posun mezi Bagdádem a New Yorkem. Například TV stanice Fox News Channel mohla proto vysílat v hlavním večerním čase původně naplánovanou show včetně reklamních vstupů. Nenaplnilo se ani očekávání, že většina inzerentů stáhne během prvních válečných dnů svou reklamu.
Válka v Iráku nebude mít proto na očekávané ozdravení reklamního trhu v USA výrazný vliv. Prognóza mediální agentury ZenithOptimedia, kterou zveřejnil deník The Wall Street Journal, předpokládá, že výdaje do reklamy v USA letos meziročně vzrostou o 2,2 procenta. Ještě v prosinci loňského roku přitom agentura uváděla 1,9procentní růst. ZenithOptimedia zdůvodňuje změnu především rostoucí poptávkou po televizní reklamě od automobilových výrobců, maloobchodních řetězců a realitních firem. Podle odhadu reklamního odborníka Roberta Coena z agentury Universal Mc Cann by celkové výdaje do reklamy v USA mohly letos dosáhnout přibližně 249 miliard dolarů.
Naproti tomu výhled ZenithOptimedia pro Evropu se zhoršil. Důvodem je přetrvávající ekonomické oslabení. Podle prognózy porostou letos reklamní výdaje na pěti hlavních evropských trzích (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko a Itálie) meziročně jen o 0,4 procenta, zatímco ještě v prosinci agentura zveřejnila odhad růstu ve výši 1,8 procenta.
Německo jako jediné z výše uvedených evropských zemí zaznamená dokonce pokles reklamy o 0,9 procenta. Méně inzerovat budou především telekomunikace, finanční sektor, média a nápojový průmysl.
Situace v sousedním Německu bude mít částečně vliv i na reklamní trh v Česku. “Růst už nebude tak rychlý jako dřív,” uvedl výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš. Do roku 2000 rostly výdaje do reklamy v médiích průměrně o osm procent ročně.
Navzdory nepříznivým okolnostem, jako jsou válka v Iráku, zákaz tabákové reklamy a fakt, že 73 procent Čechů nedůvěřuje inzerci, odborníci prognózu letošního vývoje nemění. Agentura ARBOMedia odhaduje objem letošních reklamních výdajů v Česku na 16,34 miliardy korun, což je o 3,9 procenta více než loni. Podle prognózy agentury OMD by měly dosáhnout celkem 17,01 miliardy korun, když loni činily 16,73 miliardy korun. Podle expertů bude záležet také na průběhu privatizace telekomunikací, která by mohla mít na reklamní trh příznivý vliv.
Hospodářské noviny, 9.4.2003, autor: Sabina Kunešová, Vladimír Kaláb
Očekávaný vývoj reklamních výdajů na světových trzích