Válečné filmy přestaly diváky bavit

22. 4. 2003 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tržbami amerických filmových producentů výrazně zahýbal konflikt v Iráku. Lidé ztratili zájem o válečné snímky, do kina teď chodí spíše za humorem.
Téměř všechny filmy, založené na napětí a efektních soubojích tak připravují v kasách amerických kin svým tvůrcům nepříjemné překvapení. Diváci jsou přesyceni zprávami z války, protože většina televizních stanic je přinášela doslova čtyřiadvacet hodin denně. Nepřesvědčí je ani hvězdné obsazení nebo známý režisér.
Například válečný snímek Tears of Sun z prostředí exotické Nigérie vydělal od své premiéry na počátku června pouze 43 miliónů dolarů. Producenti však pravděpodobně počítali s jinými sumami, zejména když do hlavní role obsazovali Bruce Willise. Úspěšnější nebyl ani John Travolta ve filmu Basic od společnosti Columbia Pictures. Od konce března za něj návštěvníci v kasách nechali okolo 21 miliónů dolarů. Také další z hollywoodských společností, Paramount Pictures, sázka na válečný film příliš nevyšla. Na snímku The Hunted vydělala od poloviny března pouhých 32 miliónů.
MEZITITULEK: Fanoušci před televizí
Podle deníku The New York Times zůstávají v posledních dnech doma i skalní filmoví fanoušci. „Televize to změnila tím, že přišla se čtyřiadvacetihodinovým zpravodajstvím,“ potvrzuje Jeanine Basinger, vedoucí filmových studií na wesleyanské univerzitě. „Během druhé světové války lidé potřebovali filmy, aby viděli, co se děje kolem nich a porozuměli tomu. Teď už jsme určitým způsobem zvyklí, viděli jsme na spousty krve i násilí,“ dodává Basingerová, která na toto téma napsala knihu s názvem Bojový film druhé světové války: Anatomie a žánry.
Menší návštěvnost však nemá na svědomí pouze televize. S poklesem zájmu diváků bojují filmová studia už téměř rok. Zvyšují proto rozpočty reklamních kampaní a platí obrovské honoráře známým hercům. I přes veškerou jejich snahu došlo k poklesu příjmů z prodeje vstupenek o celých 14 procent ve srovnání s počátkem loňského roku. Vyplynulo to z výzkumu firmy Nielsen EDI, která sleduje kasovní tržby.
Jako naprostý propadák se už na podzim ukázal například film Windtalkers, Nicholas Cage coby šifrant z druhé světové války nezaujal diváky ani kritiky. Stejný osud potkal snímek Hartova válka, opět s Brucem Willisem v hlavní roli.
MEZITITULEK: Drží se jen komedie
„Filmoví producenti se musejí přizpůsobit současné situaci ve světě,“ konstatuje Joe Roth, zakladatel filmové společnosti Revolution Studios. „Každý, kdo přemýšlí o tom, že natočí válečný snímek, by si to měl dvakrát rozmyslet,“ tvrdí Roth.
Jediným žánrem, který si letos podle výzkumu společnosti Nielsen nepohoršil, jsou komedie. V žebříčkách oblíbenosti jim letos patří většina příček. „Lidé chtějí odlehčené žánry,“ souhlasí Paul Dergarabedian, prezident společnosti Exhibitor Relations, která sleduje filmový průmysl.
Hospodářské noviny, 22.4.2003, autor: Marta Šmídová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.