Taková bude kampaň o EU: Vítejte, řekne šest Evropanů

25. 4. 2003 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Už za necelé dva měsíce budou občané v referendu rozhodovat o tom, zda má země vstoupit do Evropské unie. Ministerstvo zahraničí, které dostalo od vlády dvě stě miliónů korun na kampaň, ve čtvrtek odtajnilo, jak hodlá občany přesvědčit, aby se plebiscitu zúčastnili.
Počínaje prvním májovým dnem se v ulicích objeví billboardy, v časopisech inzeráty a v televizích pak spoty, které by měly přesvědčit nerozhodnuté občany, aby šli k referendu a odevzdali svůj hlas.
Podle průzkumu agentury TNS Factum, která oslovila na počátku dubna 1006 občanů, se plebiscitu hodlá zúčastnit sedm z deseti dotázaných. Tři čtvrtiny z nich jsou pro vstup do EU. Nejvíce pochybností mají ženy a starší lidé, mladí zase nemají chuť k referendu jít – právě tyto tři skupiny má kampaň oslovit.
„V souvislosti s Evropskou unií se stále mluví o úřadech a předpisech. Ale unie je přece o lidech, kteří v ní žijí. To je základ kampaně,“ uvedla Jana Adamcová z ministerstva zahraničí, která má přesvědčování lidí na starosti.
Kampaň zdarma připravily agentury Leo Burnett, Mark/BBDO a McCann Erickson Prague. Vybraly šest členských zemí EU, z podkladů posbíraných po tamních úřadech zformulovaly „typický názor“ občana daného státu na členství, do země se pak vydaly štáby a hledaly „typického člověka“. „Jsou to vlastně zpovědi lidí, kteří se svěřují s tím, co se pro ně po vstupu změnilo,“ uvedl Martin Charvát z Leo Burnett.
Na billboardech či ve spotech se představí vídeňská důchodkyně, řecký kavárník, irský počítačový expert, portugalský rybář či španělská řidička. „Je to střízlivá kampaň; rozhodně nehlásá, že ano je jediná správná cesta. Dáváme lidem na výběr,“ upozornila Adamcová.
Zatímco na billboardech budou tito lidé pouze Čechy vítat do Evropského společenství – tak zní motto kampaně – v tištěných inzerátech vypoví svůj krátký příběh. Ten si u odborníků vyžádal ministr zahraničí Cyril Svoboda.
Počínaje červnem se kampaň zhoupne do druhé části – ta bude lidem pomocí uzlu na kapesníku připomínat datum referenda. Den po jeho skončení se pak v ulicích objeví reklamní poutače, v nichž stát lidem poděkuje za účast v plebiscitu.
Ještě předtím rozešle ministerstvo zahraničí ve spolupráci s Českou poštou do všech 4330 tisíc domácností leták, v němž se mohou lidé ve stručnosti seznámit s nejdůležitějšími body přístupové smlouvy. Otázka referenda bude znít, zda lidé souhlasí se vstupem do EU právě podle přístupové smlouvy.
„Zjistili jsme, že ji málokdo zná, a tak chceme lidem umožnit, aby se s ní alespoň trochu obeznámili,“ zdůvodnila to Adamcová. Předmluvu k letáku sepsal premiér Špidla.
Ve stejný den, kdy svou kampaň představilo ministerstvo zahraničí, ukázala svůj EU-leták také KSČM. „Zúčastněte se referenda! Rozhodněte sami o své budoucnosti,“ vyzývají stejně jako stát komunisté. V jednom se však přece jen liší: Jejich příznivci mají za úkol říci Ne.
Hospodářské noviny, 25.4.2003, autor: Simona Holecová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení