Sázka na digitální tisk

22. 4. 2003 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Útok velkých. „Zcela jistě uvidíme rozšíření bigboardů a megaboardů v provedení backlight,“ prorokuje trendy blízké budoucnosti Michal Dvořák.


Outdoor, zvláště co se týče materiálu a tiskových technologií, se podle mého názoru vyvíjí směrem k vyšší produktivitě práce a tiskové systémy se jak výkonem, tak cenou výstupu stávají přímou konkurencí sítotisku.
n Michal Dvořák
Pro venkovní aplikace typu billboardů a bigboardů to kromě jiného znamená, že klient již není nucen objednávat vysoké počty kusů, které mají nízkou cenu za jednotlivý kus, ale za relativně nízkou jednotkovou cenu může klient vyrábět plakáty s různými motivy a nízké náklady obecně. Pokud si kromě výrobců tento fakt, a tedy i výhodu digitálních technologií uvědomí i agentury a grafická studia, pak se v outdooru zcela jistě objeví řada zajímavých a různorodých kampaní, které budou těžit z variability digitálního tisku.
Jedna z digitálních technologií, které svým výkonem a cenou výstupu přímo konkurují sítotisku, je Yaselan D 3524, která byla na podzim roku 2002 uvedena do provozu v Atelieru Spektrum. Zakoupená technologie byla upravena tak, aby dosahovala maximálních výkonů při potisku BBS papíru využívaného pro billboardové či bigboardové kampaně. Touto technologií byla například realizována rozsáhlá kampaň pro značku KitKat.
Převažují konzervativci
Jako náhrada za částečnou absenci nových nápadů je v poslední době více vidět rozvíjení atypických outdoorových ploch ve smyslu využívání různě tvarovaných fasád budov, masivní využívání mobilní reklamy především na kamionech (viz obrázek kamionu Progast), potištěná obří nafukovadla a další aplikace, které jsou sice v Česku relativně nové, ale z evropského nebo globálního pohledu je nelze za novinky považovat.
Obecně bohužel platí, že u nás jsou klientela i agentury stále příliš konzervativní a nemají chuť prezentovat se něčím zajímavějším než klasickou plachtou na fasádě. Citelně zde chybí přímý kontakt výrobce s klientem. V takovém vztahu by výrobce měl výrazně vyšší šanci představit klientovi technologické novinky a tím by se logicky zvýšila šance obohatit outdoor v ČR o atypické a zajímavé aplikace.
Paradoxem je, že většina klientů sama hledá a ptá se u svých agentur po nových způsobech prezentace, ale v situaci, kdy agentura či prostředník nemají zájem úzce s výrobcem spolupracovat, je taková snaha jen výjimečně korunována úspěchem.
Budoucnost jen digitální
Co nového přinese tento rok v oblasti outdooru, je otázka. Nejsem si jistý, zda se dočkáme zásadních inovací v této oblasti, ale zcela jistě uvidíme masivní rozšíření bigboardů a megaboardů v provedení backlight (viz obrázek Eurotel). n
Autor je ředitelem společnosti Atelier Spektrum.
Kurs — nové technologie a plochy. Inovativní postupy a zpracování jsou krédem Atelieru Spektrum. V poslední době se lidé mohli setkat např. s kampaněmi pro společnosti Kitkat, Progast a Nike („Get out“).


Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.