Podíl dovozu na českém trhu s auty se zvětšuje
Letos si nové osobní nebo užitkové auto pořídilo přesně 37 606 zákazníků. Nárůst dosahuje dvou desetin procenta, což znamená, že si nový vůz koupilo jen o několik desítek zákazníků více než v roce 2002.
Poklesl zájem o škodovky. Podíl mladoboleslavské automobilky na prodeji osobních aut činí za první tři letošní měsíce bezmála 47 procent, u užitkových jen 43 procent. Tuzemský výrobce ztratil na trhu 5,5 procenta ve srovnání s loňskem a v porovnání s rokem 2001 dokonce 11 procent.
Odborníci přitom odhadují, že poměr mezi Škodou Auto a dovozci se časem vyvine na 40:60 v prospěch zahraničních značek.
Ze statistik dále vyplývá, že se prodej lehkých užitkových vozů meziročně snížil o 1,6 procenta.
Nejmarkantnější je pokles zájmu o nejmenší osobní auta – minivozy, jejichž prodej poklesl meziročně na polovinu.
O pětinu poklesl také zájem o Škodu Octavia. Naopak výrazně stoupl, zejména díky zvýšenému zájmu o Škodovky Superb, prodej vozů vyšší střední třídy. Také kategorie automobilů s pohonem 4×4 a velkoprostorových vozů se prodává lépe než loni.
Korejské značky prodávají více
Výkyvy v prodeji jednotlivých značek jsou například na trhu osobních automobilů značné. Kromě škodovky ztratil také loni vynikající Renault (296 vozů, téměř 14 procent) a z větších dovozců také Nissan, Mitsubishi, BMW a nejvíce Daewoo, které se stále potýká s rozsáhlými strukturálními změnami v tuzemském zastoupení i v prodejní síti.
Z horších prodejních výsledků jedněch těží jiní. Nárůst zájmu zaznamenaly dvě korejské značky – Hyundai a Kia. Hyundai dosáhl po prvních třech měsících meziročního zlepšení prodeje osobních vozů o 92,5 procenta a vyhoupl se ze třinácté na osmou příčku.
Hyundai se snaží přilákat nové zákazníky nejen na malý model Getz, který je letos mimochodem devátým nejprodávanějším typem českého trhu a šestým mezi dováženými vozy.
Ještě razantnější zlepšení zaznamenala značka Kia, o téměř 700 procent. Ta nyní spadá pod koncern Hyundai a z loňského 22. místa se letos propracovala už do první patnáctky mezi dovozci.
Kia Sorento, o kterou je mimořádný zájem především v USA a Kanadě, patří u nás nyní k vozům s nejdelší čekací dobou. Objednávky se berou už na příští rok.
Po letech stagnace a propadu se letos také zlepšily prodeje vozů značky Ford (+48,1 procenta u osobních typů) a Opel (+22 procent). Rovněž značky Toyota, Citroen, Seat, Mazda, Audi, Mercedes a Volvo zaznamenaly letos meziroční zlepšení prodeje.
Trh má své vítěze i poražené
Podobné proměny jako mezi značkami doznal i zájem českých zákazníků o jednotlivé typy osobních automobilů. Výrazně letos vzrostl prodej vozů Škoda Superb.
Kromě již zmíněného malého Hyundaie Getz se dobře prodává také Citroen C3 a Mazda 6. Výrazné zlepšení prodeje zaznamenaly také Opel Astra, VW Polo, Toyota Yaris, Seat Ibiza či Opel Vectra.
V jednotlivých obchodních kategoriích se změnilo vedení mezi nejmenšími vozy, kde Daewoo Matize, který se ne svojí vinou značně prodejně propadl, nově vystřídal Opel Agila. V nižší střední třídě je nejúspěšnějším vozem z dovozu Peugeot 307.
Mezi luxusními vozy, což je na českém trhu kategorie co do prodaných aut jednou z nejméně početných, se letos opět změnilo pořadí vedoucí trojice. Po předloňském suverénním kralování Mercedesů S, se loni stalo módním hitem BMW 7 a letos se na první příčku vyhouplo po několikaleté přestávce znovu nové Audi A8.
Zajímavá situace je mezi automobily s pohonem všech kol, tedy off-roady a vozy SUV, kterých je v nabídce na zdejším trhu 35 typů od dvaceti značek. Loni se jich prodalo přes čtyři a půl tisíce. Další stovky navíc představují vozy Audi A4, A6 a A8 v provedení Quattro, všechny modely osobních Subaru a především Škoda Octavia 4×4. Zájem o tento druh pohonu zatím neustále roste.
Poněkud ve stínu tisícových prodejů vozů většiny kategorií se po desítkách či spíše po jednotkách prodávají sportovní kupé a kabriolety, které v našich klimatických, ale také společenských podmínkách jsou stále spíš popelkou.
Přesto se letos prodalo několik i velmi drahých modelů a objednány jsou i opravdové rarity. Loni to byly například dva vozy Lamborghini, hejno mercedesů, dvě desítky vozů Porsche, čtrnáct ferrari atd. Letos by mohly přibýt i bugatti či kupé bentley a další.
Auta s odpočtem DPH skončí
Rostoucí oblibě se rovněž těší i velkoprostorová auta, která jsou nezřídka prodejci přestavována na montážní (pro odpočet DPH), tedy užitková, ale ve statistikách prodejů jsou většinou uváděna jako osobní. Uvidí se, jak se jejich prodejů dotkne změna zákona, která má možnost odpočtu DPH značně omezit.
Určitá nasycenost trhu a omezení investic, spolu s tím, že Škoda už nevyrábí opravdové lehké užitkové auto (Fabia Combi Praktik nemůže nahradit někdejší pickup) a množství pseudododávek odvozených od vozů kombi, off-road, SUV či velkoprostorových, které po nejrůznějších přestavbách získávají statut automobilů kategorie N1, tedy užitkových, způsobují, že prodej lehkých užitkových vozů letos, ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, opět poklesl.
Pro pracovní činnost využívají drobní podnikatelé, neplátci DPH, často také nejrůznější typy velkoprostorových vozů, se kterými v týdnu převážejí všechno možné a o víkendech slouží jako prostorný rodinný dopravní prostředek.
Hospodářské noviny, 11.4.2003, autor: Karel Beránek, spolupracovník redakce