PNS měla loni tržby 3,8 mld. korun, Mediaprint 2,9 miliardy

14. 4. 2003 08:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Společnost PNS měla loni podle předběžných výsledků zhruba stejné tržby jako v roce 2001, tedy 3,8 miliardy korun. Také provozní zisk 80 milionů korun odpovídal roku 2001, řekl generální ředitel Radomil Juda. Druhá firma na distribuci tisku na českém trhu, Mediaprint, zvýšila tržby o 4,4 procenta na 2,9 miliardy korun, řekl spolumajitel firmy Ivan Kaufmann.
PNS převzala koncem roku výhradní distribuci titulů, jejichž vydavatelé dali Mediaprintu výpovědi. Podle Judy však PNS rozvážela větší objem tisku jen krátkou dobu koncem roku. Navíc se zajištěním okamžitého rozvozu výrazně většího objemu tisku měla PNS i zvýšené náklady.
Mediaprint i přes výpovědi deníků loni tržby zvýšil. Firmě totiž podle Kaufmanna tržby rostly celý rok, pokles zaznamenala až poslední dva měsíce. Pokud by Mediaprint výpovědi neobdržel, čekal růst tržeb o sedm procent. Firmě rostl i zisk, a to o 11,6 procenta. Vykázala tak rekordní zisk před zdaněním 196 milionů korun.
Distribuční firmy nejsou schopny kvůli sporu Mediaprintu a vydavatelů deníků odhadovat své letošní tržby. Podle Radomila Judy přitom loni firmě PNS, kterou vlastní vydavatelé, tržby i provozní zisk stagnovaly. Mediaprintu kvůli výpovědím smluv od vydavatelů tržby rostly pomaleji, než čekal, sdělil spolumajitel firmy Ivan Kaufmann.
Spor Mediaprintu s vydavatelstvími VLP, Ringier a Mafra a později i Sanoma a Europress se rozhořel loni poté, co Mediaprint v krátkém rozmezí obdržel od vydavatelů výpovědi a obvinil je z kartelové dohody. Cílem dohody vydavatelů má být podle Kaufmanna likvidace Mediaprintu. Ten je jediným konkurentem PNS, kterou vlastní právě vydavatelé. Ti výpovědi odůvodnili obavami z postupu Mediaprintu, který v případě VLP v západních Čechách ze dne na den odmítl 80 procent objednaného nákladu distribuovat.
Podle Judy zatím nelze odhadovat letošní tržby PNS. Bude záležet mimo jiné na tom, jak dopadne spor Mediaprintu a vydavatelů, který nyní rozhoduje antimonopolní úřad. Přesto PNS od doby, kdy úřad zrušil předběžné opatření, tedy od února, exkluzivně distribuuje s výjimkou Práva, Lidových novin, Haló novin a některých titulů VLP všechny deníky a řadu časopisů. Tržby proto bude mít PNS vyšší než loni, ať již antimonopolní úřad rozhodne jakkoli. Také zisk bude podle Judy vyšší. Náklady totiž nerostou úměrně k objemu distribuovaného tisku.
Mediaprint také pro letošní rok raději své výsledky neodhaduje. Za první čtvrtletí firmě ale tržby klesly o 13 procent na 836 milionů korun. O devět procent klesl Mediaprintu také zisk.
Antimonopolní úřad by měl ve sporu rozhodnout do úterý 15. dubna. Podle Kaufmanna se však ještě Mediaprint neměl možnost se spisem seznámit a proto nepředpokládá, že by v úterý úřad mohl rozhodnutí vydat. Spíš čeká další již čtvrté prodloužení lhůty.
-čtk-

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.