OSA vybral rekordních 517 miliónů korun

28. 4. 2003 00:04

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

I v podmínkách krize hudebního průmyslu se Ochrannému svazu autorskému (OSA) v loňském roce podařilo zefektivnit výběr poplatků za užití autorských práv. Vybraná částka ve výši 517 miliónů korun patří k největším v historii OSA, zastupujícího skladatele, textaře, dědice práv a hudební nakladatele. Oproti předchozímu roku představuje nárůst celkem o 14 miliónů korun. Rovněž na autorská a nakladatelská konta putovalo více peněz. Vyplývá to z údajů Ročenky OSA za rok 2002.
Ochrannému svazu se především daří na poli výběru peněz za veřejné provozování hudby. Toto inkaso, vybírané například od hospodských, majitelů hotelů, fitcenter nebo hudebních klubů, pravidelně vykazuje nárůsty o desítky miliónů korun – ze 108 miliónů v roce 2000 na 122 miliónů o rok později a konečně na 137 miliónů v roce 2002. Výběr od těchto provozovatelů zajišťují především externí kontroloři, jejichž počet se v loňském roce pohyboval okolo osmdesáti. „Postoje části uživatelů autorských práv se zlepšily, neochota respektovat tato práva u velkého počtu uživatelů však přetrvává,“ komentovala situaci již dříve ředitelka OSA Alexandra Wünschová-Pujmanová.
Zvýšit výběr se podařilo i v oblasti mechanických práv – o šest miliónů na 119 miliónů, přestože se prodej hudebních nosičů loni i nadále snižoval. „Tento pokles vyrovnalo inkaso náhradních autor-ských odměn za výrobu a dovoz přístrojů umožňujících zhotovování rozmnoženin,“ uvedl vedoucí ekonomického odboru OSA Miroslav Mareš.
Zvýšení úspěšnosti OSA se odrazilo i na platbách zastupovaným fyzickým a právnickým osobám. Celkem jim bylo v roce 2002 vyplaceno 429 miliónů korun, což je o 67 miliónů více než předloni. Zatímco zastupovaným fyzickým osobám se platby snížily o takřka pět miliónů na 165 miliónů korun, na své si přišli zejména hudební nakladatelé. Těm se vyplacené honoráře zvýšily o 21 miliónů na 121 miliónů korun. Rovněž do zahraničí partnerským ochranným organizacím putovalo z České republiky o 34 miliónů korun více než v roce 2001. Celkově se honoráře zahraničním umělcům vyšplhaly na 116 miliónů korun.
Oproti předchozím rokům však u OSA došlo k nárůstu absolutní částky provozních nákladů. V roce 2001 to bylo takřka 96 miliónů, o rok později již přes 97 miliónů korun. Nárůst mzdových nákladů přitom loni činil okolo 2,5 miliónu korun.


Hospodářské noviny, 28.4.2003, autor: Aleš Borovan

28H28-1 ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.