Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Omezení tabákové reklamy čeká na Klausův podpis

Redakce MAM2. 4. 2003

Senát proti očekávání nezpřísnil novelu, která má z veřejných prostranství odstranit tabákovou reklamu. Senátoři v novele nezrušili ani pasáž, která má tabákovým firmám umožnit sponzorování motoristických soutěží až do roku 2007. Dokázali se dohodnout jen na jediné formulační změně, s níž by novelu vrátili Poslanecké sněmovně, v závěrečném hlasování ale tento záměr neschválili.
Novela tak poputuje k prezidentu republiky ve znění, ve kterém ji přijala sněmovna. Podle ní mají do 1. července 2004 z ulic a podchodů zmizet například billboardy s reklamou na cigarety.
Tabáková reklama má být k vidění v podstatě jen v obchodech s kuřivem. Bude ovšem muset obsahovat zřetelné varování před dopady kouření, nemá být zaměřena na lidi mladší 18 let a neměla by také nabádat ke kouření slovy nebo třeba zobrazením kouřících lidí. Reklama bude moci zůstat i v publikacích tištěných v zahraničí, pokud takový časopis není určen hlavně pro český trh.
“Plně podporujeme regulaci, která napomáhá prevenci kouření mladistvých. Zároveň věříme, že by nám mělo být umožněno komunikovat s dospělými, kteří se rozhodli kouřit. Úplný zákaz reklamy není nejlepším řešením,” uvedl generální ředitel Philip Morris ČR Ian Ferguson.
“Domníváme se, že není příliš šťastné, že zákaz reklamy v České republice jde dále než nedávno schválená evropská direktiva,” řekl mluvčí české pobočky British American Tobacco Jiří Oberfalzer. Tato forma zákazu, přestože umožňuje reklamu v místě prodeje, podle něj prakticky potvrzuje dominanci společnosti Philip Morris. “Už nyní tato firma v místě prodeje dominuje a dá se předpokládat, že uvolněné peníze z venkovní reklamy jí dovolí tuto pozici posílit,” prohlásil.
Také podle představitele další tabákové firmy, který si nepřál být jmenován, upevní zákaz reklamy postavení Philip Morris na českém trhu. Nyní má tato firma 82procentní podíl, řekl. Jak dále podotkl, například v Itálii, která má nejstarší zákaz tabákové reklamy v Evropě, prodej cigaret stoupá.
Novela má kromě reklamy znemožnit i rozdávání tabákových výrobků, které slouží k jejich propagaci. Senátoři neschválili ani návrh Jaroslava Kubery z opoziční ODS, aby novela umožnila individuální propagaci tabákových výrobků lidem nad 18 let, kteří o to projeví zájem. Zakázána má být i reklama, která sice konkrétní tabákový výrobek přímo nezmiňuje, využívá však jeho ochranné známky či jiného “charakteristického rysu”.
Lidovecký autor poslanecké novely Josef Janeček prosazoval téměř úplný zákaz tabákové reklamy už deset let. S výjimkou pro motoristické soutěže sice nesouhlasil, přesto měl důvod ke spokojenosti. Výsledek jednání Senátu totiž nahrává zastáncům předlohy, kterým dnes v horní komoře chyběli jen tři hlasy ke schválení zákona beze změn. Senátoři tak novelu projednali, aniž by ji schválili. V souladu s ústavou tak novela bude považována za přijatou po uplynutí měsíční lhůty, kterou horní komora na projednání předloh má.
Hlavní argument zákonodárců, kteří zákaz prosazují, je zdraví obyvatel. Tabáková reklama podle nich útočí především na děti, má za cíl získat tabákovým firmám nové zákazníky. Podle Janečka ročně umírá v Česku v důsledku kouření 22.000 lidí.
Zastánci předlohy hlavně z řad KDU-ČSL a ČSSD se ve více než dvouhodinové rozpravě střetli především se senátory ODS, kteří neúspěšně navrhovali novelu zamítnout. Například Kubera odmítl Janečkovu tezi, že reklama na cigarety může zvýšit počet kuřáků. Na marihuanu neexistuje žádná reklama a přesto se počet narkomanů zvyšuje, podotkl senátor. Odmítl také jeden z možných varovných nápisů na cigaretách, podle něhož kouření způsobuje impotenci.
“Chtěl bych důkaz od pana poslance Janečka, že (kouření) způsobuje impotenci, aby to vysvětlil mojí ženě. Není to pravda, nezpůsobuje,” prohlásil rezolutně Kubera. “Kouření způsobuje občas i rozkoš,” dodal vzápětí poněkud dvojsmyslně. Senátor se pozastavil nad tím, že novela má zakázat reklamu na legální výrobek, zařazený mezi potraviny a pochutiny.
Upozornil také na ekonomický dopad novely, která by v důsledku nižšího prodeje cigaret mohla vést ke snížení daňových výnosů. Za své vystoupení si vysloužil obvinění z demagogie od zastánců novely. Na závěr projevu si Kubera v jednacím sále demonstrativně zapálil cigaretu, za což si vysloužil pokárání od svého stranického kolegy Přemysla Sobotky jako předsedajícího schůze.
Janeček si stejnou kritiku vysloužil také za tvrzení, kolik lidi zemře na nemoci způsobené kouřením – nemoci cév, srdce a onkologické choroby. “Vydáváme na léčení nemocí, které vůbec nemusely vzniknout, přibližně 29 miliard korun,” uvedl Janeček. “Nikde není psáno, že tu nemoc nedostanou, kdyby nekouřili,” opáčila Jaroslava Moserová (ODA).
Šéf senátorů ODS Jiří Liška uvedl, že téměř totální zákaz tabákové reklamy, vtělený do směrnice EU, odmítl Evropský soudní dvůr v roce 2000. Senátor by uvítal spíše novelu v duchu direktivy EU, která byla schválena 27. března. “Obsahuje čtyři základní oblasti regulace, a tím je zákaz reklamy v tištěných médiích, zákaz reklamy ve službách informačních společností, zákaz reklamy a sponzorství v rozhlasovém vysílání a zákaz sponzorství v propagaci tabákových výrobků při událostech mezinárodního charakteru,” uvedl Liška. Janečkova novela jde podle senátora zbytečně nad rámec této směrnice.
-čtk-

×

Začalo se rozhodovat o osudu mediální rady

Starší článek

Galaxii Sport naladí přes 600 tisíc domácností

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter
Foto: Youtube.com | Fevoluce

VIDEO: „Na jihu to mám v Malíku“. Čtvrtníček opět paroduje fotbalové …

Iniciativa Fotbalová evoluce postavila povedenou kampaň na legendární hře „Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?“ vycházející z osobitého stylu…
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Stejná chalupa, jiná pravidla. Stát nahrává pochybným praktikám

Zástupci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky, Asociace soukromého zemědělství ČR a Amazing Places & Kouzelná místa v ČR uprostřed…
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Lions Live kreativcům poradí, jak uspět v roce 2021

Pořadatelé festivalu Cannes Lions spouští další týdenní sérii přednášek, případových studií i představování nástrojů, které se budou hodit pro…
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Jan Kaláb: Kdybych začal někomu dělat reklamu, asi bych tím ztratil

Český umělec věnující se street artu a graffiti se po reliéfních obrazech chystá do budoucna více zaměřit na sochy. „Už se dva roky…
25. 2. 202124. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo
E-commerce v Brašnářství Tlustý povede Michal Krčmář. Přichází z Alzy

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více