Obchodníci v současnosti zažívají druhý vrchol roku. Blíží se totiž Velikonoce, které jsou po Vánocích druhým hlavním nákupním obdobím.
Obchodní řetězce očekávají podobně jako loni proti běžným měsícům nárůst tržeb o zhruba deset až 20 procent. Zájem je především o tradiční velikonoční potraviny, čokoládové figurky a velikonoční ozdoby.
Delvita čeká obdobně jako v předchozích letech i letos před Velikonocemi růst tržeb až o 20 procent proti běžnému měsíci, uvedl mluvčí Delvity Miguel van Bussel. Před Vánocemi se tržby v prodejnách s potravinami zvyšují o dvacet až třicet procent. Proti loňsku však budou letošní předvelikonoční tržby mírně nižší. Důvodem je deflace cen potravin.
Před Velikonocemi mají zvýšené tržby především prodejci potravin, nárůst prodejů zaznamenávají i hypermarkety. Podle společnosti Tesco sice k Vánocům nelze přirovnávat žádné jiné období roku, před Velikonocemi však tržby narůstají obvykle o deset až 15 procent. Podobný nárůst tržeb firma zaznamenává například před zahájením školního roku.
Před Velikonocemi je podle mluvčí Teska Martiny Čermákové největší zájem o tradiční velikonoční potraviny. Obchodníci proto od dodavatelů objednávají větší dodávky vajec, čokoládových figurek s velikonoční tématikou, těsně před Velikonocemi se prodává tradiční pečivo, jako jsou mazance a beránci.
Obchody na svátky reagují zvláštními nabídkami a slevovými akcemi. Tesco například chystá překvapení pro děti v oddělení hraček. Ženám je zase určena nabídka jarního textilu či kuchyňských potřeb. Nejširší nabídka slev je v oddělení čerstvých potravin.
Také Ahold již rozběhl slevovou akci v supermarketech Albert a hypermarketech Hypernova zaměřenou na potřeby a suroviny na pečení. V akci má firma cukr, rum, piškoty, čokoládu, ale i formy na beránky.
Pokud bude o Velikonocích pěkné počasí a lidé pojedou na chaty a chalupy, mohly by být podle mluvčího Delvity hitem Velikonoc potřeby pro grilování.
Obchodníci pamatují také na velikonoční výzdobu, která ovládla obchody již zhruba před měsícem. Připravují také doplňkové programy. V obchodech se tak zákazníci mohou těšit také na ukázky lidových řemesel a tradic.
Zvýšený zájem zákazníků v současnosti neregistrují jen potravinářské obchody, ale i specialisté, například obchodníci s oděvy či hobbymarkety. Větší nákupy v těchto prodejnách však s Velikonocemi přímo nesouvisí. Podle ředitele C&A Aleše Drábka je totiž nákup oblečení spíše impulzivní záležitostí, a kupující proto daleko intenzivněji reagují na změny sezony a počasí. Před Velikonocemi proto obchodníci s oděvy zaznamenávají vyšší prodej především kvůli začínajícímu jaru. C&A kromě toho registruje růst zájmu o dětské oděvy. Čeští spotřebitelé totiž podle Drábka začínají následovat trendy v zahraničí a dávají dětem k Velikonocům i jiné dárky než jen čokolády.
Podobně hobbymarkety mají nyní větší tržby proto, že začíná zahrádkářská sezona. Specializované obchody i hypermarkety nabízejí v akcích zahrádkářské potřeby, nářadí, ale i sazenice a semena rostlin. Začínají se objevovat také zvýhodněné nabídky zahradního nábytku a potřeb pro grilování.
-čtk-
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).