Mobilní operátoři utratili za reklamu miliardy
Provozovatelé sítí mobilních telefonů investovali do reklamy v loňském roce podle agentury ACNielsen dohromady více než dvě a půl miliardy korun. Firmy T-Mobile a Eurotel byly jediné na trhu, jejichž reklamní rozpočet překročil miliardu korun.
Jak uvedl mluvčí společnosti Eurotel Jan Kučmáš, výdaje na reklamu se u této firmy meziročně snížily. Ředitel vnějších vztahů firmy T-Mobile Aleš Janků naopak řekl: “Předloni naše výdaje na reklamu byly rozhodně nižší, než miliarda korun. Loni jsme se na toto číslo dostali zejména kvůli celosvětovému sjednocení mobilních sítí Deutsche Telekom pod značku T-Mobile.”
Nejmladší mobilní operátor Český Mobil, který provozuje síť Oskar, měl podle mluvčího Igora Přerovského rozpočet na reklamu téměř stejný s rokem 2001.
Vzhledem k celkovým tržbám firmy měl největší výdaje na reklamu Oskar. Zhruba 491 miliónů korun, reprezentuje více než šest procent obratu. Reklamní rozpočet T-Mobile byl 1,02 miliardy, což činí 4,72 procenta obratu. Nejméně v této oblasti investoval Eurotel, jehož reklamní náklady se pohybovaly zhruba na úrovni 3,5 procenta tržeb. Do údajů o prostředcích na reklamu nebyly zahrnuty náklady na sponzorství a propagační akce.
Podle výzkumné agentury ARBO Media tvořily reklamy všech telekomunikačních firem zhruba 33 procent tuzemského reklamního trhu, což je nejvíce ze všech sektorů. Za telekomunikacemi se umístilo odvětví finančnictví a pojišťovnictví a automobilový průmysl.
Hospodářské noviny, 16.4.2003, autor: Hany Farghali
Deset firem s největšími investicemi do reklamy v roce 2002 (v korunách)
Eurotel 1 029 767 593
T-Mobile 1 018 743 406
Procter & Gamble 944 810 377
Danone 730 384 370
Nestlé 726 582 578
Unilever 716 541 339
Opavia-LU 689 150 661
Henkel 538 987 622
Český Mobil 491 058 015
Reckitt Benckiser 364 064 037
zdroj: ACNielsen, firmy