Média pomáhají českým filmům
Českým filmům se stále daří držet krok v návštěvnosti se silnou zahraniční konkurencí podpořenou celosvětovými reklamními kampaněmi. Kupříkladu v prvních letošních měsících české filmy Kameňák a Čert ví proč ukázaly záda velkým tahákům jako Harry Potter a Tajemná komnata nebo Pán prstenů: Dvě věže. Recept na úspěch je podle tuzemských producentů a distributorů stejný – spojení se silným médiem a kreativní využívání PR. Spolupráce filmových producentů s médii má přitom podobu bartrových dohod, jejichž přesná cena je obtížně vyčíslitelná.
Vysoká návštěvnost rovněž zpětně posiluje pozici českých producentů a usnadňuje jim zahájení natáčení dalších snímků. Film Čert ví proč zhlédlo čtyři týdny od únorové premiéry 105 tisíc diváků, tržby dosáhly 9,4 miliónu korun. “Zásadní bude překročit návštěvu 150 tisíc diváků. Tohoto čísla za současného vývoje snadno dosáhneme,” řekl producent Čert ví proč Richard Němec. Kameňák je na tom ještě lépe. Od premiéry v lednu ho za 9 týdnů vidělo 250 tisíc diváků, kteří nechali v pokladnách 24,5 miliónu korun. “Díky této skutečnosti se začne točit druhý díl Kameňáku, který by měl přijít do kin rok po “jedničce”,” potvrdila Milica Pechánková z distribuční firmy Bontonfilm.
Tradičním spojencem tuzemských filmů je Česká televize, která se koprodukčně podílí na většině filmové tvorby. Na všechny koprodukované filmy pak vysílá upoutávky, které zvou diváky do kina. “V roce 2002 ČT spolupracovala na 11 distribučních titulech. Ke všem vysíláme pozvánky. Jejich počet se u jednotlivých snímků pohybuje mezi 40 a 60,” uvedla vedoucí tiskového oddělení ČT Bohuslava Holubová. Celkem se loni podle jejích slov v programu odvysílalo skoro 12 hodin upoutávek.
Pozvánky pak nejsou podle Štěpána Wolde z agentury ARBOmedia brány jako reklama vzhledem k tomu, že ČT takto propaguje pouze filmy, na kterých participuje. Pro tuzemské filmové producenty je taková spolupráce výhodná, neboť velká část upoutávek se vysílá během hlavního vysílacího času mezi 19. a 23. hodinou. Cena reklamních spotů se přitom v tomto časovém pásmu podle Wolde pohybuje mezi 80 až 250 tisíci korun, v závislosti na dni a pořadu, u kterého je pozvánka vysílána.
Producent snímku Kameňák Jiří Pomeje zase vsadil na spojení s televizí Nova. Ta sice nevysílala spoty, ale do programu zařadila speciální pořad Zlatá mříž: Kameňák, ve kterém vystupovaly manželské dvojice z filmu. Na druhou stranu tato spolupráce není pro producenty zadarmo. Vše záleží na koprodukční smlouvě. “Pokud jde o čistou koprodukci, tak přichází v úvahu podíl na výnosech nebo právo na první vysílání v televizi plus opakování jako v případě filmu Kameňák,” sdělil mluvčí Novy Petr Kostka.
Jak potvrdila Pechánková, český divák kladně reaguje na netradiční reklamní akce. Do propagace Kameňáku se proto zapojili jeho hlavní protagonisté, kteří natočili spoty pro rádio Impuls. Čert ví proč zase v Lidových novinách vyšla titulní strana a každý jejich předplatitel měl možnost získat jeden lístek zdarma. Čím dál více se začíná prosazovat i výroba merchandingových předmětů – čepic, triček a nejrůznějších dárkových předmětů spojených s filmem. “Nejedná se o žádný velký obchod, spíše doprovodnou propagační aktivitu,” uvedl Němec, který celkové náklady na propagační kampaň odhadl ve finančním i nefinančním plnění asi na 10 miliónů korun.
Hospodářské noviny, 1.4.2003, autor: Aleš Borovan